Unsplash
Toimistot

Kauppalehti listasi Suomen suurimmat markkinointiviestintätoimistot: koko alan yhteenlaskettu myyntikate kasvoi 21 prosenttia

16.11.2022 12:35
Toni Rajamäki
Miltton on tutusti Suomen suurin. Routa ohitti Dagmarin ja nousi kakkoseksi.

Kauppalehti on jälleen selvittänyt, mitkä ovat Suomen suurimmat markkinointiviestintätoimistot, ja vuoden 2021 listan kärjessä jatkaa tutusti Miltton. Mobiilimarkkinointi Routa nousi yhden sijan ja oli toinen, ja Dagmar tippui kolmanneksi.

Milttonin myyntikate kasvoi vuodessa 16 prosenttia ja oli 24,5 miljoonaa euroa. Routa teki kärkikolmikosta suurimman kasvun, kun myyntikate kehittyi 39 prosentilla ja nousi 22 miljoonaan. Dagmarin myyntikate kasvoi 13 prosenttia ja oli 20,3 miljoonaa.

Kärkiviisikkoon yltävät myös Avidly ja Dentsu Finland. Kuudennella sijalla on TBWA\Helsinki, jonka myyntikatteessa ei ole huomioitu North-brändin lukuja.

MAINOS

Kymmenen parhaan joukossa on neljä selkeää markkinointiteknologia-alalla toimivaa toimistoa, neljä mainostoimistoa, yksi mediatoimisto ja yksi viestintään erikoistunut konsulttiyritys.

Kymmenestä suurimmasta toimistosta merkittävintä kasvua teki Genero, jonka myyntikate kehittyi 109 prosentilla. Myös toimiston työntekijämäärä kasvoi kovinta vauhtia, sillä taloon tuli vuonna 2021 43 uutta työpaikkaa. Myös Generaxion kasvoi vahvasti, sillä myyntikate kehittyi 54 prosentilla ja työpaikkojen määrä 38:lla.

Kokonaisuudessaan alan suurimmat toimijat ovat kiihdyttäneet rekrytointiaan. 50 suurinta toimistoa työllisti viime vuonna keskimäärin noin 3 500 työntekijää, eli noin 350 enemmän kuin vuonna 2020.

Suomen 10 suurinta markkinointiviestintätoimistoa:

1. Miltton (24,5 miljoonaa)

2. Mobiilimarkkinointi Routa (22 miljoonaa)

3. Dagmar (20,3 miljoonaa)

4. Avidly (15,9 miljoonaa)

5. Dentsu (14,9 miljoonaa)

6. TBWA (12,9 miljoonaa)

7. Generaxion (12,4 miljoonaa)

8. SEK (11,7 miljoonaa)

9. Valve Group (10,4 miljoonaa)

10. Genero (9,7 miljoonaa)

Katso top 50 -lista KL:n sivuilta.

Yhteenlaskettu myyntikate kasvoi 21 prosenttia

Kauppalehden mukaan 50 suurimman toimiston joukosta 39 kasvatti myyntikatettaan. Suurinta kasvua tekivät tapahtuma- ja teknologiatoimistot, ja etenkään tapahtumatoimistojen positiivinen kehitys ei tule yllätyksenä, sillä vuosi 2020 oli haastava koronarajoitusten takia.

50 suurimman toimiston yhteenlaskettu myyntikate oli 347 miljoonaa euroa. Kasvua vuoteen 2020 nähtiin 21 prosenttia, mikä on hyvä tulos mutta ei yllättävä johtuen pandemian vaikutuksista vuonna 2020.

Yhteenlaskettu liiketulos oli 37 miljoonaa euroa. Kasvua tapahtui 10 prosenttia, ja lukema ylitti myös vuosien 2018 ja 2019 lukemat. Liikevaihto kasvoi 350 miljoonaan euroon.

Huono uutinen on se, että 50 toimistosta puolet teki huonomman liiketuloksen kuin vuotta aiemmin. 24 toimistoa onnistui parantamaan. Koko ryppään liiketulosprosentti yhteenlasketusta myyntikatteesta oli 10,7. Toimistojen liiketulosprosenttien mediaani oli 11,6 prosenttia.

MAINOS
MAINOS