Länsiväylää julkaiseva Mediakonserni Keskisuomalainen lanseerasi tammikuun alkupuolella uudenlaisen kaupunkimediakonseptin. Espoossa ilmestyvä kaupunkilehti on aiemmin jaettu ilmaiseksi keskiviikkoisin ja viikonloppuisin, mutta viikonlopun painetusta lehdestä luovutaan. Keskiviikkoisin lehti jaetaan edelleen ilmaiseksi espoolaisten koteihin.
Suurin muutos on kuitenkin se, että Länsiväylä vahvisti pientä toimitustaan merkittävästi neljällä toimittajalla – kolmella kirjoittavalla journalistilla ja yhdellä kuvaajalla – kun toimitus on aiemmin ollut kuusihenkinen. Samalla Länsiväylän digilehti muuttui maksulliseksi 8. tammikuuta. Ajankohtaisimmat ja syvemmälle menevät artikkelit ovat siis maksumuurin takana verkossa, vaikka printtilehti jää edelleen ilmaiseksi.
– Länsiväylä on aina mielletty todella vahvasti paikalliseksi printtilehdeksi, ja digipuoli on jäänyt hieman varjoon. Nyt tietenkin kuluttajatottumusten kautta lukijat ovat vahvasti siirtyneet verkkouutisten puolelle. Tämänkin takia fokus siirtyy vahvasti digin puolelle meilläkin, mutta ei niin, että printti unohdettaisiin, myyntijohtaja Juuso Rönkkö Mediakonserni Keskisuomalaisen Etelä-Suomen myynnistä kertoo.
Digilehti on kiinnostanut myös mainostajia.
Länsiväylä kertoo, että mediamurroksesta huolimatta sen kokonaistavoittavuus on noin 230 000 lukijaa viikossa. Printillä on toki oma vahva kohderyhmänsä, joka lukee pelkästään paperilehteä, mutta jo kaksi kolmesta lukijasta tavoitetaan digipuolella. Digilehti on kiinnostanut myös mainostajia.
–Itse asiassa Länsiväylän digimyynnit ovat olleet viime vuosina kasvussa aika reippaastikin, samalla kun lukijamäärät ovat sillä saralla kasvaneet. Vielä on vaikea sanoa, miten lukijat ottavat uudistuksen vastaan, mutta sidosryhmiltä on tullut erittäin hyvää palautetta. On yleisesti vahva tahtotila ylläpitää omaa vahvaa ja luotettavaa paikallismediaa. Tätä kulmaa tulemme omassa markkinoinnissamme tuomaan myös esiin, Rönkkö toteaa.
Markkinoinnin yhteistyökumppanina Länsiväylällä on Sherpa.