Icarus Chu / Unsplash
Ilmiöt

Kävijät palasivat kauppakeskuksiin koronan jälkeen: kävijämäärän kasvu vilkkainta pääkaupunkiseudulla

24.2.2023 11:10
Satu Hurme
Kauppakeskusten palveluista myynti kehittyi parhaiten kahviloilla ja ravintoloilla sekä kauneus- ja terveystuotteilla.

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n tuoreen tutkimuksen mukaan kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi viime vuonna 6,7 prosenttia verrattuna edeltävään vuoteen. Kun vertailussa otetaan huomioon kuluttajahintojen nousu, kokonaismyynti oli 0,4 prosenttia matalampi kuin vuonna 2021.

Vaikka kauppakeskusten kokonaismyynnin kehitys ei ollutkaan merkittävää, tietyillä toimialoilla myynti piristyi selvästi. Kauppakeskuksissa olevien kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes 29 prosenttia edeltävään vuoteen nähden. Toiseksi paras myynnin kasvu oli kauneus- ja terveystuotteilla. Tuotteiden myynti kasvoi noin 15 prosenttia viime vuonna.

MAINOS

Kauppakeskusten kävijämäärät lisääntyivät selvästi vuonna 2022. Pääkaupunkiseudulla kävijöitä oli yli 18 prosenttia ja muualla maassa 14 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.

– Kauppakeskusten kävijämäärien kasvu oli koko vuoden 2022 erittäin ripeää. Tämä osoittaa, että kuluttajat haluavat asioida kauppakeskuksissa ja valitsevat ne mielellään asiointipaikoikseen. Myyntien kehitys oli puolestaan heikompaa, mikä kertoo kuluttajien kasvaneesta taloudellisesta ahdingosta elintarvikkeiden, energian ja asumisen kallistumisen myötä, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell tiedotteessa.

Myönteistä viestiä kauppakeskusten toiminnasta antaa myös se, että liiketilojen keskimääräinen käyttöaste koko maassa nousi yli 95 prosenttiin. Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste parani kaikilla alueilla.

Lue myös:

Raision Mylly on edelleen Suomen hyvämaineisin kauppakeskus

MAINOS
MAINOS