IoT-TICKET-palvelun ja Wapicen tekoälyosaamisen ympärille rakentuva Tampereen Pulssi -työkalu lanseerataan Tampereella tänään alkavien jääkiekon MM-kisojen yhteydessä Nokia Arenan ympäristössä.
Pulssi käyttää Tampereen kaupungin IoT-alustan kerättyä anonymisoitua tietoa, jossa tarkastelussa eivät ole yksittäiset ihmiset vaan laajemmat liikevirrat. Palvelun karttanäkymä kertoo liikevirtojen voimakkuuden eri väreillä. Palvelu kerää dataa eri lähteistä ja rakentaa sen pohjalta ennusteen kävijävirroista kuukausiksi eteenpäin. Pilottivaiheessa dataa kerätään keskustan liikennekameroista ja sääennusteesta, ja keruussa huomioidaan myös viikonpäivät, juhlapyhät sekä Nokia Arenan tapahtumat.
Pulssia koordinoiva Ville Brusi Tampereen kaupungilta kertoo Wapicen tiedotteessa, että yrittäjillä on kyllä hyvin tiedossa, mitä tapahtuu omien seinien sisäpuolella sen jälkeen, kun asiakas astuu liikkeeseen sisään. Sen sijaan se, mitä seinien ulkopuolella tapahtuu, onkin toinen juttu. Hämärän peittoon jää esimerkiksi se, milloin ihmiset ovat liikkeellä, kuinka iso väkimäärä on, ja kuinka moni näistä astuu liikkeeseen sisään.
Esimerkiksi Nokia Arenalla tapahtumilla on ollut hyvin erilaisia vaikutuksia ihmisvirtoihin.
– Esimerkiksi Nokia Arenalla tapahtumilla on ollut hyvin erilaisia vaikutuksia ihmisvirtoihin. Kun Suomen suosituimpiin kuuluva artisti keikkaili, se ei juurikaan näkynyt läheisten kauppakeskusten kävijämäärissä, mutta kun kansainvälinen artisti esiintyi, täyttyivät liikkeet ääriään myöten, Brusi paljastaa.
Ajatuksena on, että jos keskustan palvelut saadaan mukautumaan älykkäämmin voimakkaasti vaihteleviin henkilövirtoihin, kaikki voittavat. Kaupunkilaiset voivat nauttia illallisen ilman kohtuutonta jonotusta, ravintoloitsija taas osaa mitoittaa henkilökunnan ja raaka-aineet niin, että vältetään ruoan loppuminen kesken – ja toisaalta minimoidaan hävikki. Viime kädessä ihmisvirtojen mukaan mitoitetut palvelut vaikuttavat myös keskustan vetovoimaisuuteen, muistutetaan tiedotteessa.
– Tulevaisuudessa ennustetieto voi tukea myös kiinteistö- ja kaupunkisuunnittelua, turvallisuus- ja hätätilanteisiin varautumista sekä liikenteen hallintaa. Lisäksi ennustetieto mahdollistaisi kohdennetumpaa markkinointia ja tapahtumasuunnittelua. Kaupunkiympäristön kunnossapitoa, kuten hiekoitusta, voidaan myös suunnitella täsmällisemmin ennustetiedon avulla, kertoo Wapice Oy:n tekoälyjohtaja Mickey Shroff.