Kesko investoi tulevina vuosina isosti ruoan verkkokauppaan vahvistaakseen markkinajohtajuuttaan, yhtiö tiedottaa. Kesko rakentaa automaattiavusteisen keräilyjärjestelmän tehostamaan ruoan verkkokauppaa, minkä odotetaan parantavan asiakaskokemusta ja verkkokaupan prosesseja.
Investointien arvo nousee jopa kymmeniin miljooniin euroihin. Ensivaiheessa kyseessä on kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonan investointi.
– Suomen kokoisessa markkinassa tehokkain tapa ruoan verkkokauppapalveluun on tähän asti ollut palvelun tarjoaminen kivijalkaverkostoa hyödyntäen. Pääkaupunkiseudulla volyymit ovat kuitenkin nousseet sille tasolle, että on järkevää hakea ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli tiedotteessa.
Ensimmäinen automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä rakentuu siis pääkaupunkiseudulle.
– Konseptissa keräystä tehdään kolmelta keruualueelta: valtaosa tuotteiden keräilystä tehdään joko automaatiota eli robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa. Pienivolyymiset ja erikoistuotteet kerätään kaupan puolelta, avaa Keskon ruoan verkkokaupasta vastaava johtaja Antti Rajala.
– Haemme ratkaisua, joka nostaa keräystehon noin nelinkertaiseksi manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna. Tavoitteena on yhdistää tehokkuus ja laatu. Asiakkaiden tilattavissa on laaja valikoima, jossa tarjolla on kauppakohtaisen valikoiman myötä myös esimerkiksi ravintolaruoan annokset, palvelutiskin tuotteet ja paikalliset erikoisuudet, hän lisää.
Keräysjärjestelmän tarkka sijoituspaikka ei ole vielä tiedossa.
Ruoan verkkokauppa on kasvanut korona-aikana jättimäisin askelin. Sen myötä myös kilpailu on kasvanut merkittävästi. Kesko ja S-ryhmä ovat saaneet uuden kilpailijan muun muassa norjalaisesta Odasta. Myös Kauppahalli24 on laajentanut toimintaansa Suomessa ja aikoo jatkaa kasvuaan ripeästi. Tokmanni puolestaan aloitti hiljattain valmiiden annosten kotiinkuljetuksen.
Lue myös: