Keskuskauppakamari julkisti torstaina Vuoden brändi -kilpailun voittajan, ja tänä vuonna palkinto meni yllätysosoitteeseen, sillä parhaan brändin tittelin sai design-tekstiileistään tunnettu Lapuan Kankurit.
Kilpailun kriteereihin kuuluvat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen. Viime vuonna palkinnon vei Yle.
Brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta.
Lapuan Kankurit valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossaan Lapualla, ja yrityksellä on tehtaanmyymälä kotikaupungissaan sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.
– Lapuan Kankurien asiakaskokemus ja kilpailuetu rakentuvat vahvoille arvoille ja vastuullisiin tekoihin. Yhtiön toiminta ja viestintä ovat johdonmukaisesti linjassa arvojen kanssa, perustelee palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola (kuvassa oikealla).
Lapuan Kankurit on perheyritys, jonka historia on yli 100 vuotta vanha.
– Perheyrityksellämme on pitkä historia, joten brändi on meille kaikki kaikessa. Arvomaailmamme perustuu sukupolvelta toiselle siirtyneeseen ammattitaitoon, ja haluamme kantaa vastuumme tietotaidon siirtämisestä myös tuleville sukupolville, sanoo Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt (vasemmalla), joka luotsaa yritystä puolisonsa Esko Hjeltin (keskellä) kanssa.
– Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä esimerkiksi sitoutumisena hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä ja investointeina tekstiilituotantoon Suomessa, Jaana Hjelt jatkaa.