Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on antanut suosituksen henkilön kuvan käytöstä markkinoinnissa. Suosituksessa korostetaan, että markkinoijalla on aina oltava asianomaisen henkilön suostumus, jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista.
Markkinointiin liittyvät säännökset ovat sovellettavissa siitä riippumatta, millä alustalla markkinointi tapahtuu. Liiketapalautakunnan mukaan henkilön kuvan käyttämisessä kaupallisessa viestinnässä on edelleen puutteita.
Jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista, markkinoijalla on oltava asianomaisen henkilön suostumus. Suojaa nauttivat julkisuuden henkilöt ja yksityishenkilöt, mukaan lukien lapset. Myös henkilön maineen hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää hänen suostumustaan.
− Suosittelemme, että markkinoija ja kuvan kohteena oleva henkilö tekevät kirjallisen sopimuksen henkilön kuvan käytöstä markkinoinnissa. Kirjallisen sopimuksen etuna on, että se lisää sopimussuhteen selvyyttä, muistuttaa liiketapalautakunnan puheenjohtaja Marja-Leena Mansala.
− Kuvan käyttöä koskevassa sopimuksessa sovitaan esimerkiksi siitä, missä viestintävälineissä sekä millä alustoilla ja maantieteellisillä alueilla kuvaa saa käyttää, kertoo puolestaan liiketapalautakunnan sihteeri Paula Paloranta (kuvassa).
Liiketapalautakunnan tiedotteessa muistutetaan, että suoja kattaa henkilön elinajan. Henkilön kuoleman jälkeen suojan pituus on oikeuskäytännön mukaan korkeintaan tekijänoikeussuojan pituinen. Jos henkilön kuva on hankittu kuvapankista, kuvan käyttäjän on syytä olla erityisen huolellinen sen osalta, voiko kuvaa käyttää kaupallisesti, liiketapalautakunta muistuttaa.
Lue suositus kokonaisuudessaan täältä.