MarkkinointiUutiset listaa viikoittain mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.
Ikea sijoittaa yli 2,2 miljardia dollaria kasvuunsa Yhdysvalloissa seuraavan kolmen vuoden aikana. Investointi käytetään uusien myymälöiden avaamiseen ja verkoston vahvistamiseen. Suunnitelmissa on avata kahdeksan uutta myymälää, yhdeksän tilauspistettä ja 900 noutopistettä. Investoinnit luovat yhtiön mukaan yli 2 000 uutta työpaikkaa.
Ikea aikoo myös modernisoida olemassa olevia myymälöitään ja varastojaan. Investointien tarkoituksena on myös parantaa vastuullisuutta, sillä Ikea pyrkii olemaan ilmastopositiivinen vuoteen 2030 mennessä. Yhdysvallat on yksi ruotsalaisen huonekalujätin tärkeimmistä markkinoista.
Aiheesta kertoi muun muassa Retail Dive.
Microsoft ilmoitti poistavansa Twitterin digitaalisesta hallintatyökalustaan, joka mahdollistaa yritysten sosiaalisen median hallinnan yhdellä työkalulla. Tämä voi johtaa siihen, että monet Microsoftin Business Suite -käyttäjät vähentävät mainostamistaan Twitterissä.
Microsoft ei ole kertonut virallista syytä päätökselleen, mutta sen uskotaan liittyvän Twitterin päivitettyihin rajapintojen hintoihin, jotka lisäävät huomattavasti kustannuksia päästä Twitterin alustalle.
Twitterin toimitusjohtaja Elon Musk on kuitenkin tehnyt oman johtopäätöksensä. Musk aikoo rajoittaa OpenAI:n pääsyä Twitter-dataan ja samalla Twitter nostaa hintoja yrityksille, jotka haluavat käyttää tätä samaa dataa.
Musk kertoo, että Microsoft, joka on panostanut isosti OpenAI:hin ja integroi ChatGPT:tä moniin työkaluihinsa, hyötyy tästä Twitter-datasta, joten siitä olisi myös maksettava.
Aiheesta kertoi muun muassa Social Media Today.
Instagramin käyttäjät voivat nyt lisätä jopa viisi linkkiä profiiliinsa, kertoo Social Media Today. Uudistus on yksi Instagramin toivotuimmista ominaisuuksista ja se antaa käyttäjille lisää mahdollisuuksia ohjata liikennettä profiilistaan ulkopuolisille verkkosivuille.
Käyttäjät voivat laittaa linkit haluamaansa järjestykseen. Aiemmin lisälinkkejä on hallittu kolmannen osapuolen sovelluksilla, kuten esimerkiksi Linktreella, mutta nyt tämä on mahdollista Instagramin omalla linkkitoiminnolla.
Netflixin mainosrahoitteisen version taloudelliset luvut ovat ilahduttaneet yritystä, mutta tarkkoja yksityiskohtia suoratoistopalvelulta ei ole herunut. Netflixin johto on kertonut, että uusi vaihtoehto tuottaa keskimäärin enemmän tuloja tilaajaa kohden kuin perinteinen mainokseton versio. Yhtiö ei kuitenkaan ole julkistanut tarkempia tilaajamääriä.
Netflix keskittyy kannattavuuteen tilaajamäärän kasvattamisen kustannuksella, sillä uusien tilaajien määrä on laskenut. Kokonaistilaajamäärä oli maailmanlaajuisesti alkuvuonna 232,5 miljoonaa.
Netflixin perusversio, jossa on mainoksia, lanseerattiin marraskuussa 6,99 dollarin kuukausihintaan, ja on käytössä yhteensä 12 maassa. Netflix odottaa mainonnan tuottavan tulevaisuudessa vähintään 10 prosenttia sen kokonaistuloista.
Aiheesta kertoi Marketing Dive.