MarkkinointiUutiset listaa viikoittain mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.
Yhdysvaltain mainosalan liikevaihto kasvoi viime vuonna kuusi prosenttia 315 miljardiin dollariin, mutta kasvu hidastui merkittävästi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja pysähtyi kokonaan viimeisen vuosineljänneksen aikana, kertoo Magnan tuorein ennuste.
Sen arvioiden mukaan vuonna 2023 makrotalouden epävarmuuden vaikutusta mainosalan liikevaihtoon lieventää kaupan median kasvu ja mainostuettujen suoratoistovideoiden lisääntyminen sekä autoteollisuuden elpyminen.
Magna odottaa mainosalan kasvavan tänä vuonna Yhdysvalloissa 3,4 prosenttia aiemman ennusteen eli 3,7 prosentin sijaan.
Aiheesta kertoi muun muassa Marketing Dive.
Twitter alkoi ilmoittaa viime viikolla käyttäjilleen, että aiemman järjestelmän mukaisesti todennetut tilit menettävä sinisen, varmennetun tilin merkintänsä, elleivät niiden käyttäjät maksa 8 dollarin kuukausimaksua todennuksestaan. Tätä perustellaan muun muassa sillä, että jokaista kohdellaan samalla tavalla. Musk uskoo, että koska tekoäly pystyy selviytymään jo lähes mistä tahansa todennustestistä, ja bottien tehtailu sosiaalisen median kanaviin muuttuu siksi jatkuvasti helpommaksi, tulevaisuudessa maksullinen sosiaalinen media on ainoa merkityksellinen sosiaalinen media.
Platformerin mukaan yhdenvertaisuuspuhe olisi kuitenkin puppua. Se kertoo tutkimiensa dokumenttien pohjalta, että noin 35 vip-käyttäjää saa Twitteriltä paljon enemmän näkyvyyttä kuin muut käyttäjät. Vippilistalle kuuluu Platformerin mukaan Twitterin omistaja Elon Muskin lisäksi muun muassa NBA-tähti LeBron James, Daily Wiren perustava Ben Shapiro ja presidentti Joe Biden.
Yhdysvaltalainen olutbrändi Michelob Ultra on lähtenyt ensimmäisenä isona sponsorina mukaan viime vuonna lanseerattuun, naisten urheiluun keskittyvään Women’s Sports Network -suoratoistopalveluun. Naisten urheilu kiinnostaa enenevissä määrin, vaikka se edelleen saakin vain murto-osan urheilun medianäkyvyydestä.
Urheilusta on tullut viime vuosina Michelob Ultran markkinoinnin kulmakivi. Se on Yhdysvaltojen toiseksi suurin olutbrändi Bud Lightin jälkeen.
Tiktokin tulevaisuus on hämärän peitossa monessa maassa, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa sen kieltämisestä on ollut pulinaa jo hyvän aikaa. Se ei vaikuta haittaavan suosion kasvua, sillä Tiktokin latausmäärät ohittivat Instagramin maailmanlaajuisesti suosituimpien sovellusten listalla vuoden 2023 ensimmäisellä kolmanneksella, kertoo data.ai:n selvitys.
Kuukausittaisten käyttäjien määrässä Tiktok on vasta viidentenä. Sen edellä on neljä Metan sovellusta: Facebook, WhatsApp, Instagram ja Facebook Messenger.