Mainonta

Kiinnostavimmat markkinointiuutiset maailmalta: Rakkautta ilmassa! – smoothie-firma laittoi tekoälyn kirjoittamaan harlekiiniromaanin

26.5.2023 12:29
Mikko Perttunen
Yhdysvalloissa luotetaan laastariin, Japanissa Toyotaan. Metan vastine Twitterille kohta valmis. Markkinointijohtajat pahassa rahapulassa.

MarkkinointiUutiset listaa viikoittain mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.

Laastari luotetuin brändi jenkeissä

Morning Consultant listasi jälleen vuosittaisessa raportissaan luotetuimmat brändit Yhdysvalloissa ja maailmalla.

Luotetuin brändi Yhdysvalloissa on laastarivalmistaja Band-Aid, toiseksi luotetuin logistiikkayritys UPS ja kolmanneksi luotetuin verkkokauppajättiläinen Amazon. Kärkikymppiin mahtuvat myös Lysol, Kleenex, Cheerios, Visa, Dove, The Weather Channel ja FedEx.

Muilla maailman markkinoilla kärjessä on tyystin toisia brändejä, usein kotimaansa toimijoita. Kiinassa luotetuin brändi oli Alipay, Japanissa Toyota, Saksassa PayPal, Intiassa ja Ranskassa Google, Isossa-Britanniassa Boots, Italiassa Whatsapp, Kanadassa Canadian Tire ja Etelä-Koreassa Samsung.

MAINOS

Twitter saa kohta kilpailijan Metalta

Twitterin kilpailijaksi suunniteltu Metan Instagramiin perustuva tekstipohjainen sovellus julkaistaneen jo kesäkuussa, kertoo Social Media Today. Valikoidut sisällöntuottajat ovat jo päässeet tutustumaan siihen, miten uusi, alustavasti Barcelonaksi nimetty sovellus tulee käytännössä toimimaan.

Uusi sovellus vaikuttaa olevan yksinkertaistettu versio Twitteristä, jossa huomio keskittyy chattityyppiseen uutisvirtaan.

Sovellukseen on mahdollista kirjautua Instagram-tunnuksilla ja samalla synkronoida omat seuraajansa myös uuden sovelluksen puolelle. Tässä piileekin luultavasti keskeinen kilpailuvaltti Twitteriin nähden, jonka päivittäinen käyttäjämäärä on vain noin neljännes Instagramin yli miljardista käyttäjästä.

Sovelluksessa voi tehdä 500 merkin mittaisia päivityksiä, jakaa linkkejä, kuvia sekä korkeintaan viiden minuutin mittaisia videoita.

Tekoäly kirjoitti roskaromaanin Smoothie Kingin piikkiin

Yhdysvaltalainen Smoothie King julkaisee harlekiiniromaanin, jonka kirjoittamisessa on käytetty apuna ChatGPT-tekoälyä. A Summer Fling to the X-Treme -romaani kertoo tarinan Millie-nimisestä naisesta ja Simplevillen kaupunkiin saapuvasta mysteerisestä matkamiehestä, Walter Melonesta. Kuten kaupunkiin saapuvan komistuksen nimikin vihjaa, kirja promoaa yrityksen X-treme Watermelon -kausimakua.

Myös kirjan kansitaide on epäilemättä tekoälyn tuottamaa – tai tällaisen johtopäätöksen voi ainakin helposti tehdä Millien seitsemänsormisesta kädestä. Kuvatekoälyillä on tyypillisesti ollut ongelmia juuri ihmisten käsien mallintamisessa.

250-sivuisessa romaanissa on myös piilotettuja koodeja lukijoiden ratkaistavaksi.

Ensimmäiset 300 lukijaa, jotka ratkaisevat romaaniin piilotetut pähkinät ja lataavat brändin sovelluksen, palkitaan tietysti ilmaisilla smoothieilla.

Markkinointijohtajilta puuttuu paukkuja toteuttaa yritystensä strategiaa

Marketing Dive kertoo Gartnerin selvityksen pohjalta, että 71 prosenttia markkinointijohtajista kokee, ettei heillä ole riittävästi budjettia toteuttaa kunnolla edustamansa yhtiön markkinointistrategiaa.

Markkinointibudjettien osuus on selvityksen mukaan pudonneet viime vuoden 9,5 prosentista 9,1 prosenttiin. Maksettu medianäkyvyys, markkinointiteknologia, palkat ja käytetyt toimistot haukkaavat jokainen hyvin tasaisesti noin neljänneksen budjetista.

Eniten viime vuodesta ovat kasvaneet investoinnit markkinointiteknologiaan, jotka lisääntyivät keskimäärin 63 prosenttia. Kasvuun on mitä luultavimmin vaikuttanut tekoälyn käytön merkittävä lisääntyminen.

Gartnerin selvitykseen vastasi 410 markkinointijohtajaa ja markkinoijaa, joista valtaosa operoi yli miljardin dollarin liikevaihdolla toimivia yrityksiä.

MAINOS
MAINOS