Ruotsalainen Klarnan lanseeraama Creator Platform yksinkertaistaa kaupallisen yhteistyön solmimisen vaikuttajien ja yritysten välillä. Palvelu lanseerattiin lokakuussa Yhdysvaltain markkinoille, mutta nyt se laajenee kaikkiin 45 maahan, jossa Klarna toimii.
Alusta toimii vaikuttajien ja yritysten kohtaamispaikkana. Yritykset voivat etsiä liiketoiminnalleen ja brändilleen sopivia vaikuttajia kansainvälisestä tietokannasta tai valita tekoälyn suosittelemia vaikuttajia.
Yhteistyö osapuolten välillä solmitaan alustan avulla, joka yksinkertaistaa sopimusprosessin muutamaan klikkaukseen. Alustalta on saatavilla dataa niin sisällöntuottajan kuin verkkokauppiaankin tarpeisiin.
Datan avulla molemmat osapuolet voivat kehittää omaa toimintaansa kannattavammaksi. Data-analyysi auttaa esimerkiksi vaikuttajaa hahmottamaan, mitkä tuotteet ovat kiinnostaneet hänen seuraajiaan eniten. Kauppias puolestaan saa tilastoa vaikuttajayhteistyön tuotoista.
Vaikuttajamarkkinoinnin arvioidaan olevan 16 miljardin dollarin arvoinen markkina. Klarnan teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset seuraavat vaikuttajien tilejä ja tekevät niiden kautta suoraan ostoja enemmän kuin muissa Pohjoismaissa keskimäärin.
Klarna kertoo tiedotteessaan, että alustaa käyttäneet brändit ovat raportoineet saaneensa alustan avulla jopa kolminkertaiset myyntiluvut. Lisäksi yhteistöiden hallintaan on käytetty aikaa keskimäärin 80 prosenttia vähemmän palvelun ansiosta.
– Palvelu antaa sisällöntuottajille mahdollisuuden liiketoimintaansa skaalaamiseen ja aikaa keskittyä laadukkaan sisällön tuottamiseen. Samalla vaikuttajayhteistyöhön liittyvä arvailu vähenee, kun verkkokauppiaat tunnistavat paremmin, mitkä vaikuttajat ja kanavat sopivat heidän tarpeisiinsa, sanoo Klarnan sosiaalisen shoppailun johtaja Martin Landen.
Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Klarna on tällä hetkellä yksi Euroopan suurimmista pankeista. Sen maksupalveluita käyttää noin 150 miljoonaa kuluttajaa ja 400 000 kauppiasta 45 maassa.
Lue myös: