Klarna on tullut tunnetuksi etenkin maksupalvelutarjoajana, ja siitä yritys tunnettaneen jatkossakin parhaiten, mutta tänä päivänä ruotsalaisjätin toiminta on paljon kokonaisvaltaisempaa kuin se oli vielä joitain vuosia sitten.
Tulevaisuudessa Klarna haluaa olla muun muassa nykyistä tunnetumpi julkaisija ja shoppailualusta mainostajien silmissä ja haastaa toimintamallillaan mainosalan jättejä. Siksi Klarna on alkanut panostaa aiempaa vahvemmin julkaisijatoimintoihinsa, sanoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.
– Olemme tehneet strategisia hankintoja, joilla tuemme yritysasiakkaitamme. Tavoitteenamme on, että he pystyvät meidän työkalujen avulla herättämään kuluttajien kiinnostuksen ja saamaan laadukasta liikennettä verkkokauppoihinsa, Segercrantz avaa MarkkinointiUutisille.
Julkaisijatoiminnan kehitys on viety jo pitkälle, mutta se lienee vasta alkutaipaleella, sillä Klarnalla on suuret suunnitelmat.
– Tarjontamme, jolla tuemme kauppiaiden kasvua, kehittyy jatkuvasti, joten tällä saralla tulee varmasti uutisia myös jatkossa. Tällä hetkellä tästä työstä parhaita esimerkkejä ovat viimeaikaiset yritysostomme.
Klarna on ostanut hiljattain vaikuttajamarkkinointialusta Apprlin, hintavertailupalvelu Pricerunnerin sekä virtuaalishoppailupalvelun Heron.
Yritysostojen lisäksi Klarna on investoinut omaan osaamiseensa ja luonut niin sanottuja monitoimitiimejä kehittämään julkaisijapalveluita. Tiimeissä on niin teknisiä osaajia, analyytikkoja kuin markkinointiosaajia.
– Meidän päämääränä on tehdä yhteistyötä kauppiaidemme kanssa. Emme halua vain myydä heille maksupalvelua, ja sen jälkeen antaa heidän pärjätä omillaan. Teemme kampanjoita yhdessä, ja panostamme asiakkaidemme verkkokauppojen käytettävyyteen. Analysoimme esimerkiksi sitä, miten UX-integraatiota voidaan parantaa, jotta verkkokaupassa vieraileva saa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.
Segercrantz sanoo, että tulevaisuudessa Klarna haluaa haastaa omalla toimintamallillaan maailman suurimpia julkaisijoita. Se ei tarkoita, että Klarna pakosta tavoittelisi samanlaisia mainossummia, vaan yritys haluaa tuoda mainostajille erilaisen vaihtoehdon, joka voisi palvella mainostajaa kokonaisvaltaisemmin kuin muut mainosalustat.
– Tänä päivänä jälleenmyyjät käyttävät erittäin suuria summia kalliisiin markkinointikanaviin, kuten Facebookiin ja Googleen, ja tätä mallia haluamme haastaa. Haluamme olla kumppani, joka tukee kauppiaita kokonaisvaltaisesti. Tavoitteemme on tarjota kauppiaille saman katon alla vastuulliset ja kilpailukykyiset maksutavat sekä työkalut, jotka tukevat laajentumista, konversioita ja kasvua.
Klarna ei ole vielä julkaisijana erityisen tunnettu Suomessa, joten MarkkinointiUutiset päätti selvittää, millaisia mahdollisuuksia yritys tarjoaa suomalaisille mainostajille.
Segercrantz kertoo, että yritykset voivat ostaa Klarnalta dynaamisia mainoksia, hyödyntää hintavertailupalvelua, järjestää liveshoppailua ja käyttää vaikuttajamarkkinoinnin alustaa.
– Dynaamiset mainokset hyödyntävät tekoälyä luodakseen kauppiaiden vaatimusten mukaan räätälöityjä, dynaamisia mainoksia. Kauppiaat saavat enemmän irti sosiaalisen median budjetistaan mainosten luomalla skaalautuvalla sisällöllä, joka päivittyy sitä mukaa, kun se oppii lisää yleisöstään, Segercrantz sanoo ja jatkaa:
– Hintavertailupalvelullamme kauppiaat saavat kaiken irti tuotelistausmainontaan tarkoitetusta budjetistaan. Palvelu asettaa heidän tuotteensa Google Shopping -feediin.
Vaikuttajamarkkinointiin tarkoitetulla palvelulla mainostajat pääsevät luomaan sponsoroituja yhteistöitä yhdella alustalla.
– Sieltä he voivat löytää itselleen sopivia yhteistyökumppaneita, edistää luomiaan suhteita ja maksimoida tuottonsa.
Virtuaalishoppailu on Suomessa vielä pieni osa suomalaisyritysten markkinointia, mutta Klarna on tuomassa tämän mahdollisuuden myös suomalaisille.
– Palvelu tuo inhimillisen otteen verkko-ostamiseen. Kauppiaat voivat käyttää viesti- ja videochat-palveluita tarjotakseen henkilökohtaista, asiakkaan toiveisiin räätälöityä palvelua. Autenttisemmat kohtaamiset mahdollistavat pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamisen myös verkossa. Lisäksi virtuaalipalvelut mahdollistavat myös kivijalkaliikkeiden käytön “showroomeina” verkkoshoppailijoille, mikä lisää liikennettä niin kivijalassa kuin verkossakin.
Osittain mainostaminen kulminoituu Klarnan monitoimisovellukseen, jota on ladattu yhteensä jo 45 miljoonaa kertaa ja jolla on kuukausittain 20 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
– Sovelluksessamme on erilaisia vaihtoehtoja näkyvyyden hankkimiseen. Monitoimisovellus tuo erittäin paljon arvoa, koska kuluttaja voi yhden sovelluksen avulla hallita koko ostopolkua aina maksamisesta toimituksen seurantaan, Segercrantz päättää.