Ruotsalainen maksuteknologiayritys Klarna on ylivoimaisesti suosituin ”osta nyt, maksa myöhemmin” -palvelun tarjoaja maailmassa, kertoo HelpCenter app. Klarnan maksupalveluja tarjotaan 53 prosentilla kaikista maailman verkkosivustoista. Yrityksen kilpailijoilla Afterpaylla, Sezzlellä, ZipPaylla ja Affirmilla on yhteenlaskettuna vain 39 prosentin markkinaosuus.
Klarnaa maksuvaihtoehtona käyttävistä verkkosivustoista 34 prosenttia on Saksasta, 31 prosenttia Yhdysvalloista, 12 prosenttia Ruotsista ja kahdeksan prosenttia Iso-Britanniasta. Klarnan palvelut ovat suosittuja myös Suomessa: yrityksen asiakkaana on lähes 11 000 suomalaista verkkokauppaa.
Koronapandemia on lisännyt verkkokauppaostamista, ja se on vaikuttanut myös Klarnan kasvuun positiivisesti. Klarnan kautta tehtyjen maksujen määrä kasvoi Yhdysvalloissa viimeisellä vuosineljänneksellä 296 prosentilla. Palvelua käyttävien suomalaisten verkkokauppojen määrä taas kasvoi lähes 60 prosentilla viime vuonna.
Klarnan suosioon on luultavasti vaikuttanut sen tarjoama koroton kuukauden maksuaika sekä brändäys shoppailupalveluksi luotontarjoajan sijaan. Yritys julkaisi vastikään jopa oman sovelluksen, jonka avulla voi shoppailla maailman jokaisessa verkkokaupassa.
Klarna on paljastanut, että kuluttajat käyttävät 68 prosenttia enemmän rahaa kauppoihin, jotka tarjoavat ”maksa myöhemmin” -palvelua. Helppo luotonotto on kuitenkin saanut myös kritiikkiä, sillä se voi johtaa etenkin nuorten velkaantumiseen.