Tämän vuoden Black Friday -alennusmyynneissä heräteostokset eivät juurikaan kiinnosta, vaan 73 prosentilla on vähintäänkin jonkinlainen idea siitä, mitä he aikovat ostaa, selviää Klarnan syyskuussa toteuttamasta kyselytutkimuksesta.
Kyselyssä suomalaisista vastaajista jopa 64 prosenttia uskoo hyödyntävänsä Black Friday -tarjouksia. mutta liikkeellä tänä vuonna ovat erityisesti 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, joista jopa 88 prosenttia aikoo todennäköisesti tai varmasti ostaa tuotteita Black Friday -alennusmyynneistä.
Nuorista vastaajista 83 prosenttia kertoo odottavansa alennusmyyntejä erityisesti ostaakseen kalliimpia tuotteita, kuten elektroniikkaa tai huonekaluja. 46 prosenttia nuorista aikookin ostaa enimmäkseen tuotteita, jotka he olisivat ostaneet joka tapauksessa, mutta jotka he saavat halvemmalla alennuskampanjoiden aikana.
–Klarnan kyselyt ovat jo aiemmin näyttäneet, että nuorten taloustaidot ja oman talouden hallinta kehittyvät suotuisasti. Vaikuttaa siltä, että nuoret käyttävät tiukentunutta budjettiaan fiksusti, Klarnan Suomen maajohtaja Elisa Christersson arvioi tiedotteessa.
Myös millenniaalit vaikuttavat kyselyn perusteella ahkerilta tarjoushaukoilta, sillä 78 prosenttia 27–42-vuotiaista aikoo todennäköisesti tai varmasti hankkia jotain Black Friday -myynneistä.
Suuret ikäluokat sen sijaan eivät innostu alennuksista, ja 56 prosenttia 59–75-vuotiaista uskookin jättävänsä Black Friday -ostokset väliin.
Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Nepa ja kyselyyn vastasi 1032 suomalaista syyskuun 2023 aikana. Kokonaisuudessaan kyselyyn vastasi yli 15 000 kuluttajaa 15 markkinalla.