Mainostamiseen käytetään tänä vuonna maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa yli biljoona dollaria, arvioi WARC tuoreessa raportissaan. WARC ennustaa mainosbudjettien kasvavan yhteensä 10,5 prosenttia viime vuoteen nähden, mikä on suurin vuosittainen nousu kuuteen vuoteen, mikäli koronapandemian aiheuttaman mahalaskun jälkeistä vuotta 2021 ei oteta lukuun.
Vuodeksi 2025 ennustetaan 7,2 prosentin ja seuraavaksi vuodeksi edelleen noin 7 prosentin kasvua.
Euroopassa mainostulot kasvavat tänä vuonna arvion mukaan 5 prosenttia noin 165 miljardiin dollariin. Euroopan suurin mainosmarkkina, Iso-Britannia, kasvaa 8 prosenttia. Samanlainen kasvu nähtäneen myös Ranskassa, jossa erityisesti olympialaiset ovat tuoneet lisää mainoseuroja.
Meta on edelleen sosiaalisen median suurin mainostoimija.
Metan, Amazonin ja Googlea hallinnoiva monialakonserni Alphabetin laariin sataa tänä vuonna arvion mukaan 43,6 prosenttia maailman mainosrahoista, ja osuus tulee kasvamaan ensi vuonna. Edellinen kolmikko itse asiassa vastaa 70 prosentista viimeisen kymmenen vuoden kasvusta. Vuoden 2014 jälkeen mainospanostukset ovat maailmassa tuplaantuneet.
Sosiaalinen media on suurin yksittäinen mainosrahojen kerääjä tänä vuonna, ja sosiaalisen median mainontaan käytetään kuluvana vuonna arviolta noin 242 miljardia dollaria. Meta on edelleen sosiaalisen median suurin mainostoimija, mutta se on menettänyt osuuttaan esimerkiksi Tiktokin taustayhtiö Bytedancelle, jonka osuus sosiaalisen median mainospotista on jo viidennes.
Heti sosiaalisen median perässä tulee hakukonemarkkinointi, johon kohdistuu maailman mainosdollareista 21,8 prosenttia. Tällä alueella valtaa pitää vähemmän yllättäen Google 84 prosentin osuudellaan.
Perinteisen median eli esimerkiksi printtimedian, radion, lineaarisen television, elokuvateattereiden ja ulkomainonnan osuus on tänä vuonna arvion mukaan yhteensä noin neljännes maailman mainosrahoista. Osuus on pudonnut vuosi vuodelta jo 15 vuoden ajan. Rahamäärällisesti kasvua viime vuoteen on kuitenkin noin 1,5 prosenttia. Eniten ovat kasvaneet elokuvateatteri- ja ulkomainonta.
Ennusteen mukaan ensi vuonna mainosrahapottia lisäävät erityisesti teknologia- ja elektroniikkatuotteet, alkoholi sekä vaatteet ja asusteet. Myös nikotiinituotteiden mainostaminen tulee WARC:n arvion mukaan kasvamaan merkittävästi. Tuotekategoria on verrattain pieni, mutta sen mainostamiseen käytettävän rahamäärän arvioidaan kasvavan vuoteen 2026 mennessä 13 miljardista 17,2 miljardiin.