Keravalainen AlfaTV on pieni peluri suomalaisessa televisiomarkkinassa, mutta viime aikoina media on pyörinyt paljon otsikoissa. Syykin on selkeä: kristillisyydestään tunnettu media haluaa kasvaa merkittäväksi kaupalliseksi kanavaksi, eikä tavoitetta peitellä.
Kasvun nopeuttamiseksi AlfaTV aloitti osakeannin, josta on uutisoitu laajalti. Anti päättyi viime viikolla, ja kasaan saatiin taustayhtiö Brilliance Communications Oy:n tavoittelema kolmen miljoonan euron potti. Omistajaksi lähti monia tunnettuja liikemiehiä, kuten Harry Harkimo, Toivo Sukari ja Heikki Salmela.
Liiketoiminnalliset tavoitteet ovat korkealla, sillä viime vuonna 2,7 miljoonan euron liikevaihdon tehnyt Brilliance Communications haluaa listautua tulevien vuosien aikana pörssiin. Se puolestaan antaisi mahdollisuuden entistä suurempaan pääomaan ja entistä isompiin investointeihin.
Mutta millainen media AlfaTV haluaa olla tulevaisuudessa? Se lienee mielenkiintoisin pähkinä purtavaksi, ja siksi MarkkinointiUutiset selvitti, mihin suuntaan AlfaTV on menossa ja millainen media se on mainostajalle nyt ja tulevaisuudessa.
Selvää on, että perusarvoista ei luovuta. AlfaTV aikoo olla jatkossakin asiapitoinen kanava, ja tällä hetkellä suurin katse on uutistoiminnan käynnistämisessä. Kolmen miljoonan euron sijoituspotti auttaa merkittävästi tässä hankkeessa.
– Se on varmasti isoin satsaus, mutta ohjelmapuolta kehitetään kokonaisuudessaan, sanoo AlfaTV:n taiteellinen johtaja Timo Suomi (kuvassa oikealla).
AlfaTV:n viestintäpäällikkö Elisabet Saranpää (vasemmalla) puolestaan paljastaa, että tavoitteena on tuoda media 2020-luvulle, eli laajentaa toimintaa verkkoon ja kehittää suoratoistopalvelua. Uutistoiminnan verkkosisältöjä on jo ryhdytty kehittämään, sillä syyskuussa verkkosisältöjohtajaksi palkattiin Alberto Claramunt.
– Suoratoistopalvelun uudistamisen vuoro on jossain vaiheessa, hän sanoo.
Tällä hetkellä AlfaTV on vielä marginaalikanava, jonka osuus kaikesta television katselusta on 1,1 prosenttia, sanoo Finnpanel. Tulevaisuudessa AlfaTV:sta saatetaan puhua kuitenkin yhtenä suurista, jos suunnitelmat menevät nappiin. Suomi ja Saranpää toteavat, että selkeänä tavoitteena on olla Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen televisiokanava. Tavoite on täysin realistinen, sillä MTV3:n ja Nelosen dominoinnin jälkeen tulee iso joukko selvästi pienempiä kanavia, joiden erot eivät ole suuria. Jos AlfaTV onnistuu tuplaamaan katsojamääränsä, saattaa kolmospaikka siirtyä Keravalle.
Tällä hetkellä kaupallisten kanavien kolmantena on Finnpanelin mukaan Sub, joka tavoittaa viikoittain noin 2,35 miljoonaa katsojaa, kun taas AlfaTV tavoittaa noin 1,25 miljoonaa.
– Meidän “prime time” päättyy jo kymmeneltä, mutta Finnpanelin mittausaika on yhteentoista, joten olemme antaneet tässä mielessä tasoitusta, Suomi muistuttaa.
AlfaTV:llä tiedetään, että kasvu on kiinni ohjelmatarjonnasta. Sen on oltava mielenkiintoinen. Uutiset vetävät tietenkin aina katsojia, joten uutisiin panostaminen on luonnollinen valinta. Yhtä luonnollinen valinta on panostaa ajankohtaisohjelmiin, jotka ovat AlfaTV:lle erityisen tärkeitä.
Tänä vuonna kanavalle on siirtynyt isoja nimiä, kuten omistajaportaaseen kuuluva Harkimo, jolla on mediassa oma ohjelma. Omat ohjelmat ovat saaneet myös Iltalehdestä lähtenyt toimittaja Tommi Parkkonen ja Yleltä lähtenyt toimittaja Sanna Ukkola. Kukin edellä mainituista henkilöistä on tunnettu raflaavasta tyylistä ja kärkkäistä mielipiteistä. Juuri siksi heidän tekemisiään ja sanomisiaan seurataan silmä kovana.
Ajankohtaisohjelmien juontajavalinnat yhdistettynä Harkimon sijoitukseen ja mediayhtiön arvokonservatiivisuuteen on nostanut esiin kysymyksen, onko AlfaTV Suomen Fox News? Yhdysvaltalainen Fox News korostaa yhtä lailla perinteisiä arvoja, ja median on syytetty olevan eräänlainen republikaanien sanansaattaja. Fox News oli globaalisti esillä etenkin Donald Trumpin presidenttikaudella, jolloin Trump sätti käytännössä kaikkia muita medioita paitsi Fox Newsia.
Timo Suomi ei halua kuitenkaan vetää Fox Newsia mukaan AlfaTV:n juttuun. Hänen mielestään vertailu olisi jo syytä lopettaa.
– Minun silmääni se on hyvin vanhentunut keskustelun aihe, joka liittyy Trumpin aikakauteen. Silloin haettiin hirveästi vastakkainasettelua ihmisten ja myös kanavien välillä. Ennen Trumpin kautta kukaan ei täällä puhunut Fox Newsista, Suomi painottaa.
– Meidän täytyy kanavana löytää oma rakomme ja se juttu, jolla uutistoimintamme erottuu. Emme voi julistautua joksikin jo valmiina olevaksi asiaksi. En myöskään usko, että jos jokin asia toimii Amerikassa, niin se toimii automaattisesti myös Skandinaviassa.
Tällä Suomi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että AlfaTV tekisi asiat samalla tavalla kuin kilpailijansa.
– Emme voi tehdä asioita samalla tavalla kuin Yle tai Maikkari. Meidän täytyy löytää oma äänemme. Tapamme kertoa asioista muotoutuu ajan saatossa, mutta erilainen täytyy olla. Yle ehkä tekee uutisia sillä periaatteella, mitä ihmiset haluavat kuulla, joten ehkä me tuomme esiin sitä toista puolta, Suomi summaa.
On sanomatta selvää, että AlfaTV haluaa kasvattaa mainostulojaan roimasti, sillä se on kasvun elinehto. Tähän mennessä isot brändit eivät ole vielä lähteneet mainostamaan pienelle kanavalle, mutta tulevaisuudessa AlfaTV pyrkii olemaan varteenotettava vaihtoehto myös heille.
– Tällä hetkellä meidän kohderyhmää ovat pienet ja keskisuuret yritykset, koska olemme suhteellisen edullinen media, joka samaan aikaa tavoittaa yli miljoona katsojaa viikossa. AlfaTV:n mediamyyntiin on tulossa vauhtia uusien rekrytointien myötä. Myös Finnpanel-yhteistyö tiivistyy lähiaikoina. Näinä päivinä isot brändit tarvitsevat Finnpanelin dataa päätöksenteon tueksi, Saranpää avaa.
Suomi ja Saranpää painottavat, että AlfaTV:n suurin valttikortti on kenties bränditurvallisuus.
– Meidän perusarvot eivät muutu mihinkään. Meiltä ei tule jatkossakaan ohjelmia, jotka sisältävät päihteitä, seksiä tai väkivaltaa. Meillä ei ole vaarallista sisältöä. Olemme positiviinen media, joka menee ihminen edellä, Suomi sanoo.
Meidän perusarvot eivät muutu mihinkään. Meiltä ei tule jatkossakaan ohjelmia, jotka sisältävät päihteitä, seksiä tai väkivaltaa.
Pienen kanavan etuihin kuuluu myös ketteryys.
– Olemme ketteriä, vaikka se on kulunut lause. Se kuitenkin pitää paikkansa. Pystymme reagoimaan mainostajien toiveisiin nopeasti ja luomaan kampanjoita nopeasti. Isoilla kanavilla kampanjoiden suunnitteluväli saattaa olla kaksi vuotta ja meillä taas puoli vuotta, Suomi jatkaa.
AlfaTV:n imago saattaa epäilyttää monia mainostajia nyt ja jatkossakin, sillä Suomen mukaan kanavan brändi ei koe radikaaleja muutoksia kasvun myötä. Hän kuitenkin muistuttaa, että katsojat kiinnittävät huomiota ohjelmiin, ei kanavaan.
– Ihmiset tulevat sisältöjen perässä. He eivät katso kanavaa, he katsovat ohjelmia. Näytämme esimerkiksi Miss Suomi -kisat, joita katsotaan yhtä lailla meidän kanavalta.
Suomi ja Saranpää nostavat esiin myös sen, että AlfaTV tarjoaa mainostajille vaihtoehdon. Tänä päivänä televisio on täynnä viihdeohjelmia, joita etenkin nuoret kuluttavat, mutta vanhemmille ikäluokille ei ole aina liikaa tarjontaa. Näihin ikäluokkiin AlfaTV on iskenyt kiinni ja haluaa iskeä jatkossakin.
– 45–vuotiaat ja vanhemmat ovat meidän pääkohderyhmää. Heillä on ostovoimaa, ja heitä kiinnostaa esimerkiksi omaan hyvinvointiin liittyvät asiat. Oli kyse sitten vaikkapa kotimaan matkailusta tai kulttuurista, kiteyttää Saranpää.
Aika näyttää, onnistuuko AlfaTV suurissa suunnitelmissaan. Yksi asia on kuitenkin varma: suomalaisessa televisiomarkkinassa on tilaa otettavaksi, joten AlfaTV:llä on kaikki kortit omissa käsissään. Oleellista on, että ohjelmatarjonta on kiinnostava. Oikeiden sisältöratkaisujen myötä kasvatetaan katsojamäärää, ja se puolestaan pitäisi näkyä mainosmyynnin kehittymisenä ja koko median kasvuna.