Kuvituskuva. Sohva ei liity Maskun Kalustetaloon. Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Korkein hallinto-oikeus piti ennallaan markkinaoikeuden määräämän 300 000 euron seuraamusmaksun Maskun Kalustetalolle

16.10.2024 13:22
Mikko Perttunen
Sekä yrityksen että kuluttaja-asiamiehen valitukset hylättiin.

Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut markkinaoikeuden päätöstä siitä, että Maskun Kalustetalo Oy:n toteuttama pitkäkestoinen sohvien alennusmyyntimarkkinointi oli ollut kuluttajansuojalain vastaista harhaanjohtavaa markkinointia.

Maskun Kalustetalo määrättiin maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 300 000 euroa.

Kuluttaja-asiamies esitti heinäkuussa 2022 markkinaoikeudelle miljoonan euron seuraamusmaksun määräämistä Maskun Kalustetalolle harhaanjohtavasta alennusmyyntimarkkinoinnista.

Kuluttaja-asiamiehen selvityksen perusteella huonekaluyritys markkinoi sohvia toistuvilla alennus- ja tarjouskampanjoilla alennettuun hintaan. Sohvat olivat myynnissä huomattavasti useammin alennettuun hintaan kuin normaalihinnalla. Markkinoinnissa tehdyt viittaukset normaalihintaan antoivat kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajille harhaanjohtavan kuvan.

Sekä kuluttaja-asiamies että Maskun Kalustetalo valittivat päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Maskun Kalustetalo vaati markkinaoikeuden päätöksen kumoamista tai ainakin seuraamusmaksun alentamista sekä oikeudenkäyntikulujen korvaamista. Kuluttaja-asiamies puolestaan vaati määrätyn seuraamusmaksun korottamista. KHO hylkäsi valitukset eikä muuttanut markkinaoikeuden päätöksen lopputulosta.

Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Maskun Kalustetalon menettely oli ollut vähintään huolimatonta ja seuraamusmaksun määräämiselle oli riittävät perusteet. KHO kuitenkin katsoi, ettei markkinaoikeuden Maskun Kalustetalon maksettavaksi määräämää seuraamusmaksua ollut syytä korottaa markkinaoikeuden määräämästä.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että tämä lähes neljä vuotta kestänyt raskas riita-asia on saanut nyt päätöksensä. Kuitenkin markkinaoikeuden määräämä seuraamusmaksu 300 000 euroa on edelleen mielestämme kohtuuttoman suuri. Erityisesti ottaen huomioon vain 10 tuotteen osalta havaittu tulkinnanvaraisuus, sääntelyn monimutkaisuus ja sen vaikea tulkittavuus, yhteistyöhalukkuutemme sekä alan yleinen markkinoinnin toimintamalli, Maskun Kalustetalon toimitusjohtaja Hanna Kuronen toteaa Maskun Kalustetalon tiedotteessa.

Lue myös: Maskun Kalustetalo valitti markkinaoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen

Lue myös: 🔍 Maskun Kalustetalolle uusi markkinointijohtaja – mielikuva ketjusta on ryvettynyt markkinaoikeudessa, eikä se ole Jani Engbergin mukaan nopeasti korjattavissa

MAINOS