Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finnsoffat ja Vepsäläinen syyllistyivät kesällä ja syksyllä 2023 harhaanjohtavaan markkinointiin.
Kuluttaja-asiamies havaitsi, että yritysten verkkosivuilla ilmoitetut 30 päivän alimmat hinnat eivät todellisuudessa pitäneet paikkaansa. Lisäksi 30 päivän alin hinta esitettiin muiden vertailuhintojen yhteydessä sellaisissakin mainoksissa, joissa ei ollut kyse hinnanalennuksesta.
Yritykset selittivät asiaa kuluttaja-asiamiehelle yritysten omien tietojärjestelmien keskeneräisyydellä tai puutteilla, vaikka lakimuutoksesta oli kulunut jo useita kuukausia.
– Yrityksen vastuulla on varmistaa, että sen markkinoinnissa käyttämät ja mahdollisesti toiselta palveluntarjoajalta hankitut tekniset järjestelmät mahdollistavat kuluttajansuojalain noudattamisen. Yritys ei lähtökohtaisesti voi välttää vastuutaan vetoamalla teknisessä järjestelmässään tapahtuneeseen virheeseen, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa.
Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finsoffat ja Vepsäläinen ilmoittivat korjaavansa markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.
Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin joutunut puuttumaan huonekalu- ja urheiluvälinealan kuluttajansuojalain vastaiseen markkinointiin. Kuluttaja-asiamies määräsi vuonna 2017 kiellot harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista Partioaitalle, Scandinavian Outdoorille, Finsoffille ja Vepsäläiselle.
Lue myös: Kuluttaja-asiamies: Finnairin markkinoinnissaan käyttämä ympäristöväittämä oli viherpesua