Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Kuluttajaliitto: Hybridisähkösopimusten markkinointi koetaan harhaanjohtavaksi ja hankalaksi ymmärtää – sopimukset asiakkaille usein pettymys

27.8.2024 11:21
Mikko Perttunen
Lähes joka viides kyselyyn vastanneista kokee tulleensa huijatuksi.

Suomalaiset ovat usein pettyneitä hybridisähkösopimuksiinsa. Kuluttajaliiton kyselyyn vastanneista 83 prosenttia ei pitänyt sopimustyyppiä itselleen sopivana ja oli pettyneitä muun muassa hinnoittelun ennalta-arvaamattomuuteen. Toisaalta kyselyyn ovat saattaneet ajautua vastaaman herkemmin ne, joilla on nimenomaan negatiivisia kokemuksia sopimuksista.

Sähköyhtiöt ovat viime aikoina alkaneet myydä kuluttajille sopimustyyppiä, joka on yhdistelmä pörssisähkön ja kiinteän sähkön ominaisuuksia. Näitä hinnan jousto-ominaisuuden sisältäviä sopimustyyppejä on alettu kutsua esimerkiksi kulutusvaikutus- tai hybridisopimuksiksi.

Noin joka kymmenes vastaaja oli sitä mieltä, että sähkön hinnanvaihteluiden vaikutusta omaan sähkölaskuun on vaikea arvioida. 19 prosenttia vastaajista koki tulleensa huijatuksi tai piti hybridisopimuksia huijauksena.

"Tämä voi johtua esimerkiksi väärinymmärryksestä sähkön hinnan laskentatavassa."

– Tämä voi johtua esimerkiksi väärinymmärryksestä sähkön hinnan laskentatavassa, sillä hinnanmuodostuksen kaavat ja markkinointi koetaan hankaliksi ymmärtää, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell pohtii tiedotteessa.

Hybridisopimusten markkinointia pidettiin usein niin epäselvänä, ettei keskivertokuluttaja saa selvää sähkön hinnan muodostumiseen vaikuttavista hintakaavioista.

– Markkinoinnissa on annettava tiedot, jotka kuluttaja tarvitsee kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän riittävien tietojen kanssa ei olisi tehnyt, Beurling-Pomoell muistuttaa kuluttajansuojalain vaatimuksista.

– Markkinoinnin voidaan siis katsoa olevan harhaanjohtavaa, mikäli nämä edellytykset eivät täyty, hän jatkaa.

Hankaluuksia aiheuttaa etenkin se, että sähkön hinta suhteutetaan koko kuukauden keskimääräiseen sähkön hintaan, eikä päiväkohtaiseen hintaan. Näin ollen pelkkä päiväkohtaisten halpojen tuntien hyödyntäminen sähkönkäytössä ei välttämättä johdakaan säästöön, jos kyseiset päivät olivat kuitenkin kuukauden keskimääräistä sähkön hintaa kalliimpia.

Vastaajat, jotka kokivat sopimustyypin soveltuvan itselleen, omistivat usein sähköauton. Hybridisopimus nähtiin myös eräänlaisena vakuutuksena, jolloin hinnanvaihtelut eivät ole niin arvaamattomia kuin pörssisähkösopimuksissa.

Kyselyyn vastattiin Kuluttajaliiton verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta. Kyseessä on avoin kysymys, johon pyydettiin kertomaan kaikenlaisista kokemuksista uuteen sähkösopimustyyppiin liittyen.

Käsitelty aineisto kerättiin kyselystä aikaväliltä 12.–19.8.2024. Vastauksia aineistossa oli 303 kpl.

MAINOS