Philippe Murray-Pietsch / Unsplash
Ilmiöt

Kun taloudessa tekee tiukkaa, leikataan vaatteista ja kengistä

10.10.2023 9:44
Mikko Perttunen
Myös ravintolassa syömistä vähennetään lähes yhtä herkästi.

Jos tulot laskevat, kuluttajat vähentävät herkimmin vaatteiden ja kenkien hankintoja, selviää Innolinkin syyskuun lopussa tehdyssä kuluttajatutkimuksessa.

Erot säästökohteissa ovat kuitenkin pienet ja esimerkiksi ulkona syömistä ollaan valmiit vähentämään lähes yhtä herkästi kuin pukeutumisesta. Kulutusherkkyys on myös hyvin tilannesidonnaista ja voi muuttua nopeasti. Esimerkiksi palkka- ja veronpalautuspäivät näkyvät edelleen muotikauppojen kassoilla, kerrotaan Muoti- ja urheilukauppa ry:n tiedotteessa.

Suomalaiset kiinnittävät pukeutumisen hankinnoissaan vastuullisuuteen huomiota muita käyttötavaratuotteita vähemmän.

Euroopan komissio on osana vihreää siirtymää asettanut tavoitteeksi lisätä tuotteiden vuokrausta ja uudelleen käyttöä. Tutkimuksen tulokset tukevat jo toimivia liiketoimintamalleja. Suomalaiset vuokraisivat ja vuokraavat lähinnä juhlavaatteita, laukkuja ja urheiluvälineitä.

Samalla kun kuluttajat ovat ostovoiman laskun vuoksi vähentäneet hankintojaan, vaatteiden second hand -kauppa on kasvanut vuoden alusta 18 prosenttia. Second hand- kulutuksen kasvua selittää paitsi myynti- ja ostopaikkojen määrän kasvu myös trendit. Muodin suurkuluttajat ostavat myös second handia, koska se on muotia juuri nyt.

– Tekstiilien kestävän elinkaaren pidentäminen on kasvava trendi.  Monet kansainväliset brändit ja kaupat perustavat second hand -alustoja, joiden avulla ne pääsevät kilpailemaan kasvavista second hand -markkinoista, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa tiivistää tiedotteessa.

MAINOS

Tulokset perustuvat Innolinkin syyskuussa tekemään kyselytutkimukseen, johon vastasi 1124 ihmistä.

MAINOS
MAINOS