Kustannukset ovat nousseet merkittävimmäksi esteeksi markkinoinnin automaation käyttöönotolle. Vaikea taloustilanne näkyy selvästi markkinointiteknologiayritys Lianan syksyllä tekemän markkinoinnin automaatio -kyselyn tuloksissa.
Kun automaatiota käyttämättömiltä henkilöiltä kysyttiin, mitkä ovat pääasialliset syyt siihen, ettei organisaatiossa hyödynnetä markkinoinnin automaatioita, piti 52 prosenttia vastaajista kustannuksia merkittävänä esteenä. Edellisiin, vuoden 2023 tuloksiin verrattuna kustannukset ovat nousseet kolmannelta sijalta listan kärkeen.
Automaatiota käyttävät sen sijaan arvioivat kustannusten merkittävyyden pienemmäksi. Kustannukset sijoittuivat vasta neljännelle sijalle, kun kysyttiin, mitkä asiat vaikuttivat automaatiotyökalun valintaan. Helppokäyttöisyys, monipuoliset ominaisuudet ja datan visualisointi ja analytiikka koettiin hintaa tärkeämmiksi.
Lianan markkinoinnin automaatio -kyselyn vastaajista 56 prosenttia ei vielä käytä markkinoinnin automaatiota, 41 prosenttia käyttää automaatiota ja 3 prosenttia oli lopettanut markkinoinnin automaation käytön. Aiemmat kyselyt on järjestetty vuosina 2017, 2020 ja 2023.
Syksyllä tehtyyn kyselyyn vastasi 379 vastaajaa.