Liana Technologiesin toteuttama kysely markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille kertoo, että sähköpostimarkkinoinnin tuottosuhdetta pidetään eri digimarkkinointiteknologioiden joukosta parhaana. Se nousi eri vaihtoehdoista ykköseksi 21 prosentin kannatuksella.
Liana Technologies toimittaa itse sähköpostimarkkinoinnin työkalua. Kysely toteutettiin sekä Lianan omassa että MRKTNG Finlandin uutiskirjeessä.
Toiseksi parhaana digimarkkinoinnin keinona tuottosuhteen osalta vastaajat näkevät sosiaalisen median mainonnan, jonka nimesi 19 prosenttia vastaajista.
Hakukoneoptimointia pitää parhaana 12 prosenttia vastaajista, PPC-mainontaa 7 prosenttia ja sisältömarkkinointia 5 prosenttia vastaajista.
Sähköpostimarkkinoinnin keskeiseksi hyödyksi kyselyssä nousi kustannustehokkuus. Yhdeksi suurimmista haasteista puolestaan nähdään postituslistan laatu ja sen kasvattaminen.
Enemmistö vastaajista näkee sähköpostimarkkinoinnin merkityksen mahdollisesti kasvavan organisaatiossaan tulevina vuosina. Selvästi yli puolet yrityksistä aikoo säilyttää sähköpostimarkkinointibudjettinsa nykyisellään vuodelle 2024. 13 prosenttia aikoo kasvattaa budjettejaan ja 4 prosenttia suunnittelee budjetin pienentämistä.
Liana kysyi myös tekoälyn hyödyntämisestä uutiskirjeiden laatimisessa. Selvä enemmistö eli 81 prosenttia vastaajista ei ollut vielä käyttänyt tekoälytyökaluja uutiskirjeiden sisällön luomisessa. 74 prosenttia vastaajista kuitenkin harkitse sitä.