Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Kyselytutkimus: 64 prosenttia suomalaisista kaipaa uutismedioilta enemmän hyviä uutisia

2.9.2024 9:16
Mikko Perttunen
Ulkomainosyhtiö nostaa kampanjassaan mediapinnoille positiivisia uutisia.

Liki kaksi kolmesta suomalaisesta kaipaa uutismedioilta enemmän hyviä ja positiivisia uutisia raskaiden ja ikävien uutisten rinnalle, kertoo ulkomainosyhtiö Mediateon teettämä tutkimus. Lähes puolet vastaajista on joskus jättänyt seuraamatta uutisia, koska ne ovat liian raskaita.

78 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä, että uutisissa tasapainotetaan negatiivisten ja positiivisten uutisten määrää.

Mediateko tarttuu härkää sarvista, ja nostaa Hyviä uutisia -kampanjassaan mediapinnoilleen ja Bauer Median radiokanaville ihmisten omia pieniä ja suuria uutisia. Näitä uutisia yhtiö nyt kehottaa ihmisiä vinkkaamaan.

"Kampanja ei pyri vähättelemään yhteiskunnallisia ongelmia."

– Nykyisessä uutisympäristössä korostuu usein negatiivinen uutisointi, mikä voi luoda kyynisyyttä ja toivottomuutta. Haluamme valjastaa oman mediamme hyvään ja tarjota vastapainoa uutisoimalla myös ihmiskunnan valoisammasta puolesta, Mediateon toimitusjohtaja Sampsa Savolainen kommentoi tiedotteessa.

Kampanjan kasvona ja päätoimittajana toimii journalisti ja Toinen PHD:n luova johtaja Jani Halme.

– Kampanja ei pyri vähättelemään yhteiskunnallisia ongelmia, vaan tasapainottamaan uutisointia ja muistuttamaan, että maailmassa tapahtuu hyviä asioita joka päivä. Kun uskomme hyvää muista, haluamme myös itse toimia paremmin, Halme toteaa.

Mediateon tilaama tutkimus toteutettiin Feelback Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa heinäkuussa 2024.

Tutkimusvastauksia saatiin yhteensä 1039 suomalaiselta. Otos kiintiöitiin iän ja maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

MAINOS