Televisio on edelleen suomalaisten suosikkilaite videoiden katseluun. 76 prosenttia suomalaisista käyttää sitä päivittäin, mutta älypuhelinta käyttää videosisällön katseluun päivittäin jo 63 prosenttia suomalaisista, selviää mediamyyntiin erikoistuneen RTL Ad Alliancen tuoreesta kyselystä. Tietokoneella videosisältöjä katsoo 37 ja tabletilla 24 prosenttia suomalaisista viikoittain.
Jo 76 prosenttia suomalaisista omistaa älytelevision, ja se on muuttanut merkittävästi tapaa katsoa videosisältöä olohuoneessa. Muiden eurooppalaisten tapaan suomalaistenkin suosituin tapa kuluttaa videosisältöä tv-laitteilla on lineaaritelevisio, jota katsoo ainakin kerran viikossa 70 prosenttia vastaajista. Laskua viime vuoteen on kuitenkin kaksi prosenttia.
Maksullisia suoratoistopalveluita katsoo viikoittain 60 prosenttia suomalaisista. Maksullisten suoratoistopalveluiden osuudessa on kasvua 7 prosenttia viime vuoteen nähden. Mainosrahoitteisia tilausvideoita tai mainosrahoitteista suoratoistotelevisiota katsoo 59 prosenttia, Youtubea 54 prosenttia ja perinteisten kanavien suoratoistopalveluita 53 prosenttia suomalaisista.
Valinnanvara on kuitenkin tuonut mukanaan myös valinnanvaikeuden. 53 prosenttia suomalaiskatsojista ei aina tiedä mitä valita laajasta videotarjonnasta. Muualla Euroopassa osuus on tosin vielä suurempi, 60 prosenttia.
Mainokset ärsyttävät katsojia kaikilla alustoilla. Eniten ärsyttävät mainokset esimerkiksi Youtubessa, jossa 63 prosenttia suomalaisista kertoo mainoksien ärsyttävän paljon tai jonkin verran. Myös sosiaalisen median mainokset ärsyttävät suomalaisia. Lineaarisen television kohdalla osuus on 46 prosenttia, ja suoratoistopalveluiden kohdalla myös lähes puolet.
Mainosrahoitteisissa suoratoistopalveluissa mainokset koetaan kuitenkin tietyllä tavalla osaksi katselukokemusta, ja ne hyväksytään herkemmin. Suomalaisista 56 prosenttia ei koe mainontaa häiritsevänä ohjelman aikana, jos sen ansiosta pääsee näkemään korkealaatuista sisältöä ilmaiseksi tai halvemmalla. Toisaalta alle puolet olisi valmis maksamaan esimerkiksi Disneyplus- tai Netflix-palvelusta vähemmän, jos vastapainona silmille tulee mainoksia.
Vaikka mainokset ärsyttävät, on videosisältöjen yhteydessä nähdyillä mainoksilla kyselyn mukaan vaikutusta. Nähtyään mainoksen televisiossa 18 prosenttia vastaajista kertoo etsivänsä brändistä lisätietoa Internetistä ja 13 prosenttia kertoo vierailevansa brändin kotisivuilla. 9 prosenttia vastaajista kertoo, että mainos voi saada heidät ostamaan tuotteen ja 6 prosenttia, että se saattaa johtaa brändin sovelluksen lataukseen.
Suomalaisista 19 prosenttia kertoo luultavasti vähentävänsä kotinsa videosisältöihin kuluvaa rahasummaa seuraavan kuuden kuukauden aikana. Aiempaa enemmän rahaa videosisältöihin aikoo laittaa vain 5 prosenttia suomalaisista. Valtaosa odottaa budjetin pysyvän kuitenkin suunnilleen ennallaan. Ensisijainen keino rahanmenon vähentämiseen on yhden tai useamman tilauksen irtisanominen.
Muokattu 24.4. klo 14.03: Tarkennettu mainosten ärsyttävyyttä eri alustoilla.
RTL Ad Alliancen Kattava tutkimus perustuu helmikuussa 2024 tehtyyn kvantitatiiviseen kyselyyn, joka kattoi yli 10 000 vastaajaa ikävuosilta 18–64 Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Alankomaissa, Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja ensimmäistä kertaa myös Belgiassa ja Yhdysvalloissa.