Kuva: Lasse Simpanen
Mainonta

Lahden kaupunki jatkoi pölyttäjäpuuhia – nyt vuorossa oli ulkomainos, jonka pelkästään pörriäiset näkivät

16.10.2024 10:09
Mikko Perttunen
Mainos toteutettiin uv-valossa näkyvällä erityismusteella.

Lahden kaupungin uusimmassa tempauksessa ohikulkijat pääsivät katsomaan maailmaa pölyttäjien silmin.

TBWA\Helsingin suunnittelemassa toteutuksessa bussipysäkin mainospaikka näytti tyhjältä, mutta uv-valossa esiin tuli erityismusteella painettu kukka, joka näkyi prismaefektin läpi.

"Halusimme tehdä jotain, joka yllättää, askarruttaa ja saa ihmiset ajattelemaan."

– Halusimme tehdä jotain, joka yllättää, askarruttaa ja saa ihmiset ajattelemaan, miten pölyttäjät näkevät maailman. Hyönteiset näkevät värit eri tavoin kuin me. Muun muassa ampiaiset ja mehiläiset aistivat uv-valoa, joka on näkymätön ihmissilmälle. Kukissa on uv-aallonpituuksilla näkyviä muotoja, joiden avulla mesipistiäiset löytävät meden ja siitepölyn luo, TBWA\Helsingin luova johtaja Laura Paikkari kertoo tiedotteessa.

Mainos näkyi uv-valossa. Kuva: Lahden kaupunki

Mainosten toteutuksesta vastasi Framme, ja mainostilan tarjosi JCDecaux. Erikoistoteutusta tuettiin ulkomainoksilla, joiden kukat pystyi näkemään myös ihmissilmin. Ulkomainokset olivat nähtävillä Lahdessa syyskuun loppupuolella.

Kesän yli kestäneessä Lahden kaupungin “Ilman pölyttäjiä emme pärjää” -kampanjassa on muun muassa jaettu 10 000 niittysiemenpussia, rakennettu pölyttäjille design-asuntoja ja asennettu pölyttäjäystävällistä katuvalaistusta.

Lue myös: Lahti rakennutti viisi design-asuntoa järvinäköalalla – yhden talon koko kenkälaatikon luokkaa

MAINOS