Euroopan ja Suomen kosmetiikkamarkkinoiden ennustetaan kasvavan lähivuosina selvästi muuta maailmaa hitaammin. Luksuskosmetiikassa Suomen markkinat kuitenkin kasvavat nopeammin kuin maailmalla keskimäärin, käy ilmi Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä, joka käsittelee kosmetiikan kuluttajamarkkinoita.
Vahvimmin suomalaisten kosmetiikkaostoksia ohjaavat halpa hinta, sopivuus ihotyypille sekä laatu tai laatumielikuva.
Kosmetiikan globaaleilla markkinoilla voimakkaasti näkyvät trendit ovat tällä hetkellä miesten kosmetiikan käytön kasvu, anti-aging-tuotteiden kysyntä ja luonnonmukaisen kosmetiikan nousu. Uutena trendinä näkyy beauty tech -tuotteet eli tekniset kauneustuotteet.
– Teknisissä kauneustuotteissa perinteisiä kauneudenhoitoon liittyviä välineitä tai tuotteita syvennetään esimerkiksi tekoälyn tai lisätyn ja virtuaalitodellisuuden avulla, Kurjenoja sanoo.
Tekniset kauneustuotteet voivat olla esimerkiksi mobiilisovelluksia, joiden avulla voi kokeilla erilaisia meikkituotteita tai hiustyylejä omiin kasvoihinsa, tehdä ihoanalyyseja ja saada tuotesuosituksia havaittuihin iho-ongelmiin. Ne voivat olla myös tekoälyä ja robotiikkaa yhdistäviä kotikäyttöisiä manikyyrilaitteita, iholle tulevan UV-säteilyn seurantalaitteita, älypeilejä tai 3D-tulosteita meikkaamisen tueksi.
Beauty techin suurin markkina on Aasiassa, mutta Afrikan markkinat kasvavat vauhdikkaasti.
Ruotsissa on Pohjoismaiden eniten beauty tech -startupeja. Esimerkiksi FOREO, Ellure, Estrid ja Sniph ovat lähtöisin Ruotsista. Tällä hetkellä myös beauty techin kuluttajamarkkina on Ruotsissa lähes puolet suurempi kuin Tanskassa, Suomessa tai Norjassa.
– Teknisten kauneustuotteiden kehitys voi muuttaa perinteisten kauneus- ja hoitopalvelujen käyttöä tai ammattikosmetiikan kysyntää. Jos ammattimaisen meikkauksen, manikyyrin tai iho- ja hiusanalyysien tekeminen onnistuu kotona, vähentääkö se vastaavien palvelujen tarvetta? Kurjenoja pohtii.
Yhdysvallat on ylivoimaisesti maailman suurin kosmetiikkatuotteiden kuluttajamarkkina. Euroopassa kosmetiikan suurimmat kuluttajamarkkinat löytyvät Saksasta, Ranskasta ja Isosta-Britanniasta.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tulkitsee ennusteen taustoja tiedotteessa:
– Yksittäisten kuluttajien ostovoima on Suomessa ja Euroopassa suurempaa kuin keskimäärin kovan kasvun alueilla Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Monet luksusbrändit ovat myös eurooppalaisia ja meille hyvin tuttuja, joten niiden ostaminen on monille osa normaalia kulutusta.
Kosmetiikan maailmanmarkkinoiden ennustetaan kasvavan 2023–2028 runsaat 17 prosenttia. Nopeinta kasvuvauhtia ennustetaan Aasian, Latinalaisen Amerikan ja Afrikan kosmetiikkamarkkinoille. Kasvuennusteet Euroopalle ja Suomelle ovat selvästi maailmanmarkkinoita hitaammat.
Tuotteen laatu tai mielikuva laadusta on suomalaismiehille selvästi naisia tai verrokkimaiden miehiä vähäisempi tekijä.
– Osa asiakkaista on hyvin hintavetoisia, toiset ostavat laatumielikuvan ja brändin ohjaamina, Kurjenoja kertoo.
Kuluttajatutkimuksen aineistona on Statistan keräämä ja raportoima kansainvälinen kuluttajakysely.
Suomea koskeva otos kattaa 12 188 mannersuomalaista ikähaarukassa 18–64 vuotta.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja vastaa tulosten analysoinnista ja maiden välisestä vertailusta.