Knowit Experience on rakentanut laskurin verkkosivustojen hiilijalanjäljen arviointiin. Laskurin avulla voi testata yksittäisen verkkosivuston aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Laskuri muodostaa arvion palvelun aiheuttamista päästöistä ja kertoo, kuinka hyvä tulos on. Laskuri pohjautuu Green Web Foundationin kehittämään laskentamalliin.
Knowitin tiedotteessa kerrotaan, että jos Internet olisi maa, se olisi maailman neljänneksi suurin saastuttaja. ICT-sektorin aiheuttama hiilijalanjälki on jo suurempi kuin esimerkiksi lentoliikenteen ja kasvaa jatkuvasti. Tästä huolimatta hiilijalanjäljen huomioimisesta verkkopalvelujen suunnittelussa ei vielä ole puhuttu paljoakaan Suomessa.
– Haluamme nostaa isoa ongelmaa esiin ja panostaa omassa toiminnassamme siihen, että toteuttamisamme verkkopalveluissa pyritään minimoimaan hiilijalanjälki. Pystymme auttamaan esimerkiksi eri teknologiavaihtoehtojen kartoituksessa ekologisuuden näkökulmasta. Palvelun päästöjen minimointi voidaan ottaa myös koko sivustoprojektia ohjaavaksi tekijäksi, jolloin ekologisuus huomioidaan kaikissa projektin vaiheissa suunnittelusta tuotantoon, Suomen Knowit Experiencen toimitusjohtaja Christer Lybeck linjaa tiedotteessa.
Aalto-yliopiston suomalaisia verkkosivuja analysoineen tutkimuksen mukaan yli 50 prosenttia sivustojen aiheuttamasta datan määrästä on kuvia.
– Jo pienillä asioilla kuten esimerkiksi kuvien optimoinnilla, värivalinnoilla ja käyttäjäpolkujen selkeyttämisellä pystyy vaikuttamaan paljon, Lybeck muistuttaa.
5,5 miljoonan liikevaihdolla viime vuonna toiminut Knowit Experience Oy on osa Knowit-konsernia, ja työllistää Suomessa yli 500 asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Pohjoismaissa Knowit työllistää noin 4000 henkeä.