Stockmannin jouluikkuna on monelle yksi joulun merkki, ja vuodesta 1949 Helsingin Aleksanterinkadulle ikkunan taakse rakennettava joulusatu kerää kaupan mukaan vuosittain tuhansia palautteita.
Tänä vuonna perinteitä sormeillaan tekoälyllä.
Stockmann julkaisi viikolla 21 avoimen kyselyn, jossa kartoitettiin joulussa ihmisille tärkeitä asioita. Lisäksi vastaajia pyydettiin keksimään unelmiensa joululahja sekä kuvittelemaan uudenlainen joulun hahmo ja piirtämään se.
Tekoälyä käytetään koostettaessa joulutarinaa, joka perustuu ihmisten kyselyssä antamiin vastauksiin. Lisäksi tekoälyllä luodaan tarinasta visuaalinen luonnos tämän vuoden jouluikkunan tunnelmalle.
– Iloksemme saimme satoja vastauksia, hauskoja ja liikuttaviakin kertomuksia sekä kymmeniä suloisia piirustuksia. Haluamme kiittää kaikki kyselyyn vastanneita ja emme malta odottaa, että pääsemme kirjoittamaan vuoden 2024 joulutarinaa, Stockmannin brändi- ja markkinointijohtaja Riitta Elovaara toteaa tiedotteessa.