Helsingissä Eerikinkadun ja Fredrikinkadun risteyksessä seisoo monien tuntema tiilitalo, joka tunnetaan Rakennusmestarien talona. Rakennus on nähnyt vajaan 100-vuotisen historiansa aikana monenlaista. Talossa on ollut muun muassa tanssiravintola Vanha Maestro, biljardisalistaan tunnettu Corona-baari ja Sedu Koskisen yökerhot Studio 51 ja Freda 51. Monet saattavat muistaa talon elokuvateatteri Andorrasta.
Tällä hetkellä rakennuksessa on käynnissä isot valmistelut: taloon nimittäin aukeaa maaliskuun alussa uusi hotelli, joka kantaa nimeä Hotel Mestari.
Kyseessä ei ole mikä tahansa hotelli, sillä Hotel Mestari mainostaa itseään ennennäkemättömänä toimijana, jolla on ainutkertainen palvelukonsepti. Mitä se käytännössä tarkoittaa? MarkkinointiUutiset kysyi asiaa Hotel Mestarin johtajalta Nora Hasanilta, jonka mukaan kyse on siitä, että hotelli tarjoaa näyttämön mestariudelle ja oman osaamisen esiintuomiselle. Oli kyse sitten työntekijöistä, kumppaneista tai vieraista, niin Hotel Mestari haluaa antaa tilaa intohimoisesti omaan juttuunsa suhtautuville toimijoille.
Samalla hotelli tuo esiin omaan mestariuttaan, jolla yritys erottuu kilpaillussa markkinassa. Kenties kaikista mullistavin ominaisuus on hotellin tapahtumapalvelu, joka on nimetty Verstaaksi. Täysin vastaavanlaista konseptia ei löydy Suomesta.
– Haluamme tuoda markkinaan oikeasti persoonallisen ja rohkean lifestyle-hotellin, joka on valinnut oman tiensä. Se näkyy kaikessa tekemisessä, kuten esimerkiksi meidän tapahtumakonseptissa, Hasan sanoo.
Mikä hotellin tapahtumakonseptissa on sitten niin erikoista? Hasan kiteyttää asian niin, että hotelli tuo uutta ajattelua tapahtumien myynnin, palvelun, puitteiden ja tarjoiluiden saralla.
Konsepti perustuu siihen, että tapahtuman rakentaminen lähtee asiakkaan tavoitteista omalle päivälle. Puitteet taas mahdollistavat, että tapahtuman järjestäjän vieraat voivat olla fyysisesti juuri sellaisessa miljöössä, jossa he mieluiten osallistuvat tapahtumaan.
Hotel Mestarissa on muun muassa kaksikerroksinen sali, jonka koko takaseinän korkuiseen ja levyiseen mediaseinään on näkymä myös ylemmän kerroksen tapahtumatiloista. Asian hienous on siinä, että toisessa kerroksessa vieraat voivat esimerkiksi seurata ohjelmanumeroa rauhassa paikoiltaan ja toisessa kerroksessa pelata esityksen pyöriessä esimerkiksi pöytäfutista. Liikuteltavat seinät ja näytöt takaavat, että kukin saa osallistua tapahtumaan mistä tahansa, esimerkiksi hotellin ravintolasta tai kabinettitiloista.
– Jos haluaa seurata tapahtumia esimerkiksi omasta sviitistään, sekin onnistuu. Koko talo on käytössä, Hasan lisää ja jatkaa:
– Ja kaikkien ei ole pakko tulla edes taloon fyysisesti, sillä tapahtumat pystytään lähettämään etänä laadukkaasti vaikkapa Barcelonaan. Ideana on, että vieraat saavat itse valita, mikä on heille paras paikka ottaa informaatiota vastaan, luoda uutta tai tehdä päätöksiä.
Tapahtumakonsepti on kuin luotu tähän päivään, sillä tapahtumamarkkinoinnin ammattilaiset uskovat vahvasti, että hybriditapahtumat ovat tulevaisuutta pandemiankin päätyttyä. Ihmiset haluavat osallistua tapahtumiin niin kotona kuin paikan päälläkin, ja fyysisessä tapahtumassa kaivataan valinnanvapautta – etenkin tällaisena aikana, jolloin kaikki eivät halua ahtautua satojen ihmisten kanssa samaan tilaan.
Hasanin mukaan yksi palvelun hienouksista on sen muokattavuus. Erilaisia tiloja pystytään luomaan käden käänteessä, joten Verstas pystyy palvelemaan kaiken kokoisia ja kaikenlaisia tapahtumajärjestäjiä. Oli kyseessä sitten satojen henkilöiden bisnesfestarit tai muutaman kymmenen henkilön paneelikeskustelutilaisuus, niin oikeanlainen kokonaisuus saadaan kasaan.
– Pystymme räätälöimään tapahtumat asiakkaan toiveen mukaan, ja meidän koko ajattelu lähtee asiakkaan tavoitteista. Räätälöimme oikeanlaiset puitteet ja palvelut, jotta he voivat yltää tavoitteisiinsa ja saavat tapahtumat tuntumaan omalta. Ennen kaikkea haluamme varmistaa myös, että vieraidemme vieraat tuntevat tapahtuman omakseen, Hasan painottaa.
On helppo sanoa, että Verstas on tapahtuma-alalla edelläkävijä. Hybriditapahtumien suosion kasvaessa asiakaskokemuksesta tulee entistä suurempi kilpailuetu, ja juuri tässä asiassa Hotel Mestari on luomassa suuntaviivoja alan tulevaisuudelle.