Ben White / Unsplash
Ilmiöt

Lidl selvitti: lapsiperheet tekevät tyypillisesti myös joululahjaostoksiaan ruokakaupassa

16.11.2023 8:16
Mikko Perttunen
Suosituimpia ruokakauppalahjoja ovat suklaat ja makeiset.

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että tänä vuonna 67 prosenttia suomalaisista kuluttajista aikoo ostaa joululahjoja päivittäistavarakaupoista.

Joululahjaostosten tekeminen päivittäistavarakaupassa on suosittua erityisesti perheissä, joissa on pieniä lapsia – heistä nimittäin peräti 85 prosenttia hankkii joululahjoja ruokakaupasta. Yli 54-vuotiaiden osalta vastaava luku on enää 59 prosenttia.

Valtaosa ostaa kuitenkin elintarvikkeita – nimittäin suklaata ja makeisia. Näin kertoo tekevänsä peräti 86 prosenttia heistä, jotka tekevät joululahjaostoksia ruokakaupasta. 44 prosenttia kertoo ostavansa käyttötavaroita ja 38 prosenttia leluja. Lidl itse asiassa päätyi usean vuoden tauon jälkeen julkaisemaan oman lelukuvaston.

– Pidimme muutaman vuoden tauon lelukuvaston teettämisessä, ja saimme tästä heti palautetta ja toiveita tuoda kuvasto takaisin, Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto kertoo tiedotteessa.

Vastaajista 11 prosenttia ilmoitti, että ei aio tänä vuonna ostaa joululahjoja ollenkaan. Vastaajan ikä vaikuttaa melkoisesti, sillä 18–24-vuotiaista vain yksi prosentti ei aio ostaa joululahjoja lainkaan, yli 54-vuotiaista 16 prosenttia.

MAINOS

Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikoilla 44–45. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

MAINOS
MAINOS