MAINOS: Sanoma
Maailmassa on jo tarpeeksi tylsiä sisältöjä, joita kukaan ei kaipaa. Sisältömuotoilu on Sanoman metodi parantaa sisältöjen merkityksellisyyttä. Tee näin, jos tavoittelet parempia tuloksia sisältömarkkinoinnillasi.
Kohderyhmästä on yleensä käytössä paljon kylmää dataa: tiedämme demografiat, arvot, asenteet ja median käyttötottumukset. Sillä pääsee lähtötelineisiin, mutta vasta lämmin data kertoo, mitkä ovat kohderyhmän todelliset tunteet ja tarpeet. Lämmin data löytyy syvähaastattelemalla kohderyhmää. Sen avulla ymmärretään myös, millainen äänensävy kohderyhmää puhuttelee.
Sisällöt saavat silmäpareja, jos ne ratkaisevat kuluttajien pulmia. Asiakkaamme DNA halusi ottaa roolin lapsiperhe-kohderyhmän elämässä, joten lähdimme yhdessä miettimään, miten se tehdään. Löysimme monessa kodissa tutun kipupisteen, joka aiheuttaa jatkuvaa nahinaa ruutuajasta, sovellusten ikärajoista ja muista digiasioista. Syntyi arvopohjainen Digitulkki-konsepti, joka auttaa perheenjäseniä ymmärtämään toistensa motiiveja paremmin. DNA:lle sopiva kepeä äänensävy takaa, että saamme kohderyhmän huomion kuukaudesta toiseen.
Sanotaan, ettei sisältömarkkinointi ole pikamatka vaan maraton, sillä tuloksia tulee vain jatkuvalla ja säännöllisellä julkaisemisella. Monotoniseen lompsimiseen ei kuitenkaan ole varaa. Maratonin varrella on tärkeää hörpätä muutaman kilometrin välein elvyttävää juomaa, sillä jokaisen sisällön tulee yllättää ja osua kohderyhmän tarpeisiin. Kohderyhmän pariin onkin syytä palata säännöllisesti, sillä sen elämä ja tarpeet muuttuvat koko ajan.
Yksisuuntainen organisaatioviestintä karsiutuu sisältömarkkinointimaratonilta jo ennen starttia. Kohderyhmä haluaa osallistua keskusteluun, vaikuttaa ja viihtyä sisältöjen parissa. Älyartikkelit tarjoavat alustan tälle kaikelle: mikään ei kolahda paremmin kuin se, kun sisältö muovautuu omien valintojen myötä. Myös somekanavat on valjastettava vilkkaaseen keskusteluun. Maratonjuoksija saa kelpo valmennusta myös reitin varrella kannustavalta yleisöltä.
Mitä tuli tehtyä, onko lopputulos taskulämmin vai hot hot hot? Numerot kertovat oman totuutensa, mutta voit mitata onnistumista jo julkaisuvaiheessa: sisältösi on luultavasti liekehtivän kuumaa, jos se nostaa ihon kananlihalle.
Minna Husu, sisältöjohtaja, Sanoman Sisältömarkkinointi