Kolumni

Luovien profeettojen tuho ja nörttien nousu

28.2.2024 8:36
Jukka Niittymaa
Uuden ajan kynnyksellä luovat nörtit ovat ymmärtäneet sen, että generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on osa evoluutiota, jonka kyydistä putoaminen tarkoittaa fossiloitumista historian sedimentteihin, kirjoittaa Jukka Niittymaa.

Mainosalan laaksoa hallinneessa heimossa tapahtui reilu vuosi sitten evoluutio, joka johti uuden lajin syntyyn. Aiemmin johtavaa heimoa olivat hallinneet mainonnan aikojen alusta alkaen luovat profeetat, jotka ratsastivat unen ja toden rajamailta asiakkaiden avuksi laukomaan näkyjään, jättäen jälkeensä ihastunutta hämmennystä ja mojovan laskun. Hulppeasta hintalapustaan huolimatta luovan profeetan lumo veti puoleensa niin pieniä kuin suuria brändejä – tavaran liikkuessa hyvin myös ihan ansaitusti. 

Tarkkasilmäiset tiedustelijat laakson reunalla olivat kuitenkin jo alkaneet huomata heimossa jonkin sortin geneettistä rapautumista, ehkä seurauksena liian pitkään jatkuneesta sisäsiittoisuudesta? Oli nimittäin nähtävissä, että luovien profeettojen määrä oli laskussa. Asiakkaita kulta-arkkuineen ei vaeltanut enää samalla tapaa kokemaan profeettojen lumoa. Syitä spekuloitiin kaikkialla minne heimo vaelsi, vastausta ei saatu edes kulmahuoneesta. Koska sinne asti ei tiettävästi juuri kukaan koskaan päässyt, tai ainakaan palannut kertomaan.

Alussa mainitusti loppuvuodesta 2022 luovien profeettojen keskelle pullahti generatiivisen tekoälyn vanavedessä luovien nörttien laji. Saattaa tosin olla, että heitä oli ollut jo aiemminkin, mutta välttyäkseen pilkalta ja syrjinnältä olivat he yleensä pitäneet matalaa profiilia, pukeutuneet esimerkiksi strategin kaapuun tai lähteneet laaksosta vähin äänin IT-puolelle markkinointihommiin. Mainosalan laaksossa kun ei ollut kovin coolia olla nörtti.

Mainosalan laaksossa kun ei ollut kovin coolia olla nörtti.
MAINOS

Vaan kappas kuinka kävikään. Sanaleikkien aika suomen kielellä tuli tiensä päähän, ainakin hetkeksi. Tekoäly kun ei tajua niitä. Sen sijaan kyky kommunikoida suoraan, pohtia asioita loogisesti, ennakkoluulottomasti ja viljellä nörttiä knoppitietoa sieltä täältä muuttuivat hyödyllisiksi ominaisuuksiksi. Luovien profeettojen supervoima, sarkastinen vittuilu, ei sekään ollut enää hyvä juttu, kun tekoäly perkele voi napata promptista tone-of-voicen.

Luovat nörtit eivät uuden ajan kynnyksellä katsoneet kelloa ja kärkkyneet kutsuja kekkereille. Sen sijaan he kapinoivat vanhaa vastaan dataamalla kärsivällisesti yön pimeinä tunteina kerettiläisittäin PC:n näytön loimussa ja tekivät tuttavuutta kohta kaikkien palvoman ChatGPT:n kanssa. Moni utelias otti yhteyttä myös Midjourneyn henkeen, vain harva rohkeni kanavoida Stable Diffusionia.

Voi olla, että tähän asti sakeaa tarinaani ovat lukeneet vain kiukkuiset luovat profeetat ja lähipiirini. Luovia nörttejä kun tuskin määräänsä enempää kiinnostaa se, mitä muut heistä kirjoittavat. Aikaa uusiin tekoälyjumaluuksiin tutustumiselta ei yksinkertaisesti jää juuri muulle.

Loppu on lähellä, nimittäin tämän elämäni ensimmäisen kolumnin loppu. On aika taputella hourailu ja todeta, että ”genisten” eli generatiivisten tekoälyjen – mielestäni keksin tämän lempparin ihan ite – hyödyntäminen luovassa markkinoinnissa ja mainonnassa ei ole vain fiksua; se on revoluutiota, tai ainakin evoluutiota. Oikeasti rohkeat ja luovat käyttävät jo menestyksellä uusia työkaluja tekemään vanhoja asioita nopeammin, paremmin ja näyttävämmin pienemmillä resursseilla.

Juuri tässä, päätöksenteon ja luovan vaiston sameassa vedessä, luovan nörtin osaaminen on muuttunut arvokkaaksi.

Mutta vaikka jo nyt hyviä ideoita syntyy taitavissa sormissa prompteilla hurjaa vauhtia, on se kokemus, joka muuttaa ideat tuottoisiksi ja erottuviksi kampanjoiksi, edelleen yhtä harvassa kuin kohtelias nettikeskustelu politiikasta. Juuri tässä, päätöksenteon ja luovan vaiston sameassa vedessä, luovan nörtin osaaminen on muuttunut arvokkaaksi. Vaikka tekoäly saattaa tuottaa konsepteja nopeammin kuin poliitikko rikkoo lupauksia, on kysytty se ammattilainen, olipa kyseessä vanhan koulukunnan luova profeetta tai uusi luova nörtti, joka osaa seuloa AI-kanoista kultamunia munivat hanhet, jotka tuottavat hyvää viivan alle.

Sillä välin ne jäärät ja dinosaurukset, jotka kieltäytyvät ajantasaistamasta osaamistaan, fossilisoituvat historian sedimentteihin, jonnekin filmikameran ja faksin välimaastoon. Summa summarum: kehity tai kohtaa sukupuutto. Tälläkin darwinistisella aikajanalla tulevaisuus kuuluu nopeasti sopeutuville – ja hieman tekoäly-obsessoiduille luoville nörteille.

Jukka Niittymaa on luova nörtti ja tekoäly- ja innovaatiojohtaja. Työssään hän valmentaa monenlaisia organisaatioita tekoälykkääseen aikaan ja sekä tekee että vetää tekoälyprojekteja asiakkaille. Tämän ohessa hän myös tutkii Jyväskylän kauppakorkeakoulussa generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.

MAINOS