Sebastian Koskinen
Luovuus

Luovuus on yliarvostettu taito – vai mitä sanot, Cannes-palkittu luova johtaja Katariina Harteela?

28.3.2022 8:00
Minna Lehto
MarkkinointiUutiset haastoi Reaktor Creativella luovana johtajana työskentelevän ja useasti palkitun Katariina Harteelan vastaamaan, onko luovuus yliarvostettu taito markkinoinnissa ja yritystoiminnassa.

”Kyllä, luovuus on yliarvostettu taito ihmisten puheissa. Sen sijaan se on aliarvostettua teoissa.

Yrityksissä mietitään, mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Silloin luovuus nousee usein esille. Yrityksissä ajatellaan, että se auttaa selviämään muuttuvassa maailmassa. Luovuus ei kuitenkaan ole saanut yritysten strategiassa, toiminnassa ja arjessa vastaavanlaista asemaa kuin puheissa.

Olen työskennellyt reilun vuoden Reaktor Creativella luovana johtajana. Reaktorilla ajatellaan, että luovuuden johtaminen on vuorovaikutuksen johtamista. Luovuuden kehittäminen ja edistäminen taas on törmäyttämistä: asiantuntijat ja erilaisista verkostoista tulevat henkilöt saadaan keskustelemaan keskenään ja löytämään uudenlaisia ratkaisuja. Meillä ideointipalavereja ei välttämättä pidetä vain luovien suunnittelijoiden kesken, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi data-analyytikkoja tai palvelumuotoilijoita.

Luovuus on sitä, että yhdistetään yllättäviä asioita keskenään ja etsitään vastauksia odottamattomista suunnista. Se on uudenlaisten ratkaisujen löytämistä sekä herkkyyttä signaaleille ja ympärillä tapahtuville asioille.

Minusta luovuus ei siis niinkään ole itseilmaisua, vaan päinvastoin kykyä ottaa vastaan erilaisia ajatuksia ja hyödyntää niitä yllättävissä tilanteissa tai käyttökohteissa.

Markkinointi on vahvasti ihmiskeskeinen ala, ja kun on kyse ihmisistä, on kyse luovuudesta. Markkinoinnissa tarvitaan erityisesti luovaa herkkyyttä, jotta tunnistetaan, millaisilla asioilla saadaan tietty reaktio aikaiseksi. Kun markkinoinnilla koetetaan kiinnittää huomiota ja tehdä jotain odottamatonta ja kiinnostavaa, törmäyttäminen ja asioiden yhdisteleminen ovat avuksi.

Yritysten pitää hyväksyä se tosiasia, että luovuuteen panostaminen ei ole heti tuottoisaa. Se on satsaus ja päätös käyttää resursseja siihen, että annetaan ihmisten kohdata ja saadaan heidät löytämään uusia ratkaisuja itse. Yrityksissä kannattaa etsiä tilanteita ihmisten törmäyttämiselle ja miettiä, miten voimaannuttaa heitä löytämään uusia ratkaisuja.

Toimistojen taas ei kannata vain luoda asiakkaalle luovaa kampanjaa ja heittää sitä heidän käyttöönsä, vaan auttaa asiakasta viemään luovaa ajattelua koko heidän toimintaansa.

Uskon, että tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka saavat luovuuden kukoistamaan koko organisaatiossaan, eivät pelkästään markkinoinnissaan.”

Lue myös”Itsensä nolaaminen tekee hyvää”, sanoo huijarisyndroomasta kärsivä introvertti, Cannes-palkittu ja maailmalla uraa tehnyt Katariina Harteela

MAINOS
MAINOS
MAINOS