Erään keskisuuren suomalaisen kaupungin julkiseen kilpailutukseen osallistui 58 toimistoa. En muista nähneeni vastaavaa määrää koskaan ennen. Osalla tuntihinnat vastasivat paria elokuvateatterilippua. Kun samaan aikaan lähes jokaisen toimiston sivuilla ja pitcheissä luvataan jossain muodossa enemmän luovuutta kuin kilpailijalla, nyt sitä oli tarjolla mega-alehinnoin.
Vaikuttaa siltä, että markkinatilanteen ollessa vaikea henkinen horisontti kapenee. Siitä seurauksena ratkaisut alkavat muistuttaa tarinaa, jossa neljä miestä löytää koko kaupungista vain yhden vapaan huoneen yöpymiseen. Kaiken lisäksi huoneessa ei ole kuin kolme sänkyä. Koska pitkien keskusteluidenkaan jälkeen ei löydy kaikkien mielestä hyvää ratkaisua siihen, miten sänkyvuorot pitäisi jakaa, kaikki nukkuvat yönsä huonosti kovalla ja kylmällä lattialla.
Kun koitetaan jakaa niukkuutta runsauden logiikalla, lopulta kukaan ei saa oikein mitään.
Esimerkki kilpailutuksesta osoittaa sen, että tekijöiden luovuuden lupauksen rinnalle toimistoissa tarvitaan paljon nykyistä enemmän mielikuvitusta johdolta. Sellaista, jolla muutetaan omia, asiakkaan ja yhteiskunnan konventioita. Vain niin pelikenttä muuttuu, syntyy uutta liiketoimintaa ja toiveikkaampaa tulevaisuutta.
Luovuus pyrkii tuottamaan jotain tarkoituksenmukaista ja konkreettista.
Ja jos nyt tuntuu, että luovuus ja mielikuvitus ovat sama asia, niin eivät ne ole.
Luovuus pyrkii tuottamaan jotain tarkoituksenmukaista ja konkreettista. Käytännössä siis sitä, mistä voi toivottavasti lähettää laskun asiakkaalle. Juuri sen vuoksi olemme oppineet toimistoina huutamaan kilpaa olevamme luovimpia ja hädässä myymään sitä halvemmalla. Se ei ole mielikuvituksellista.
Mielikuvitus on intuitiivista ja vapaata. Vain sen avulla voidaan kuvitella jotain sellaista, mitä ei vielä ole. Sen käyttö tulevaisuusajattelussa aktivoi fysiologisesti eri verkostoja aivoissa kuin normaalikäytössä. Siksi mielikuvituksen avulla pystyy ottamaan etäisyyttä, havainnoimaan uusia näkökulmia ja löytämään uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja.
Talous-excelien rinnalle tarvitaankin nyt ennennäkemätön määrä mielikuvitusta, sillä vanhoilla kaavoilla ei enää pitkään pystytä vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin ja toimintaympäristöön. Muuten jaettavaksi riittää vain niukkuutta.
Jere Rinne on utelias toimitusjohtaja, jota kiinnostaa melkein kaikki. Sen vuoksi viestintätoimisto on täydellinen ympäristö hänelle. Ja koska maailma ei ole läheskään valmis, niin hänen kolumninsa käsittelevät usein kehittämistä, muutosta ja tulevaisuutta.