Kuvakaappaus Aliina Kauranteen teoksesta
Mainonta

Lyövätkö taide ja bisnes tulevaisuudessa yhä useammin kättä? Oddlygood tuo ensimmäisen kaupallisen yhteistyön Suomen valokuvataiteen museoon

11.12.2024 10:10
Mikko Perttunen
Taidekentällä pohditaan kulttuurileikkausten vuoksi uusia ansaintamalleja.

3D-animaatioistaan ja kuvituksistaan tunnettu taiteilija Aliina Kauranne päätti herättää henkiin kansallistaiteilija Hugo Simbergin tunnetuimpiin töihin lukeutuvan Halla-teoksen, joka on osa taidemuseo Ateneumin kokoelmia.

Kauranteen teoksen nimi on Oodi outoudelle. Se on esillä tämän viikon ajan Suomen valokuvataiteen museon K1-näyttelytilan aulassa Kämp Galleriassa.

"Yritykset ostavat näkyvyyden ja immateriaalisen arvon lisäksi meidän arvopohjaamme."
MAINOS

Erityislaatuisen työstä tekee myös se, että teos on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Oddlygoodin kanssa. Se on osa Oddlygoodin Soygurt-kampanjaa, jonka teemana ovat uudelleensyntyneet klassikot.

Oddlygoodin ja Suomen valokuvataiteen museon tiedotteessa arvioidaan, että teoksen toteutus ja esillepano on esimerkki mahdollisesti kulttuurin kentällä yleistyvästä yritysyhteistyöstä. Hallituksen kulttuurileikkaukset ovat saaneet kentän toimijat pohtimaan reunaehtoja kaupallisille yhteistöille.

– Meidän on tärkeää pohtia, millä ehdoin ja kenen kanssa yhteistyötä tehdään. Yritykset ostavat näkyvyyden ja immateriaalisen arvon lisäksi meidän arvopohjaamme, joten mielestäni yhteistyön on pohjauduttava samanlaisiin arvoihin, museon johtaja Anna-Kaisa Rastenberger toteaa.