Muotialalla nähdään tällä viikolla hyvä esimerkki siitä, mihin suuntaan tapahtumamarkkinoinnissa ollaan menossa: maailman muotipääkaupunkien muotiviikot päättyvät nimittäin tällä viikolla metaversumissa järjestettävään tapahtumakokonaisuuteen – ensimmäistä kertaa historiassa.
Huippubrändit pääsevät esittelemään mallistojaan Decentraland 3D-pelimaailmassa torstaista lähtien. Mukana ovat muun muassa Dolce&Gabbana, Elie Saab, Guo Pei, Tommy Hilfiger ja Cavalli.
Muotiviikoilla on mahdollista ostaa digitaalisia asuja itselleen tai pelihahmolleen. NFT:nä voidaan myydä digitaalisessa muodossa olevia tuotteita kuvista ja videoista tapahtumalippuihin ja muotiin. Esimerkiksi huippusuositussa Fortnite-pelissä on voinut aiemmin ostaa hahmolleen luksusbrändi Balenciagan asuja.
Muotiviikolla nähdään myös suomalaisen muodin uranuurtajan Mert Otsamon suunnittelema digivaate, Meta Jacket, joka on Suomen ensimmäisen NFT-muotiluomus.
– Tämä on muodin tulevaisuutta. Metaversumissa voidaan lanseerata mallistoja ja kokea immersiivisesti muotinäytöksiä, joita ei todellisessa maailmassa voitaisi toteuttaa, sanoo Otsamo tiedotteessa.
Otsamon osallistumisen muotiviikolle mahdollistivat digitaalisen muodin kansainvälisen Exthereal-konferenssin perustajat, Olesja Hännikäinen ja Krista Jäntti.
– Halusimme nähdä suomalaista muotia metaversumissa. Lahjakkaalle muotisuunnittelijalle tämä on mahdollisuus tulla tunnetuksi täysin uudelle kohdeyleisölle. Mert Otsamon MetaGarden-kokoelma sopi tähän tarkoitukseen täydellisesti, kommentoi virtuaalitodellisuustaiteilija ja digitaalisen muodin asiantuntija Hännikäinen.
– Metaversumiin ensimmäisinä menevät muotibrändit pääsevät toimimaan suunnannäyttäjinä muille. Suomalaisilla vahvoilla brändeillä on paljon mahdollisuuksia rakentaa täysin uudenlaista liiketoimintaa NFT:den ympärille, lisää NFT- asiantuntija Jäntti.
Lue myös: Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille