Kuva Venla Mäkelä
Mainonta

Mainokseton käyttökokemus voi olla arvokkaampi kuin rahasumma, jonka voisi tienata mediatilaa myymällä, sanoo mainoksettoman uutismedian Uuden Jutun perustaja

13.2.2025 10:35
Iina Kansonen
Mainoksettomuuden vuoksi Uuden Jutun ei ole tarpeellista mitata esimerkiksi lukijoiden määrää, klikkejä tai lukuaikoja mediatilan myymistä ja mainostajia varten.

Mainoksettoman alustan aikaansaama käyttäjäkokemus voi olla tammikuussa julkaisutoimintansa aloittaneelle uutismedialle Uudelle Jutulle arvokkaampi kuin se rahasumma, joka voisi olla mahdollista tienata myymällä mediatilaa, sanoo Jussi Sippola.

Sippola on yksi Uuden Jutun neljästä perustajasta. Hän työskentelee Uuden Jutun jäsenistä vastaavana johtajana.

Kun median käyttäjäkokemus on riittävän miellyttävä, jäsen haluaa palata Uuden Jutun alustalle aina uudestaan – ja myös maksaa siitä, Sippola uskoo.

"Mainokset keskeyttävät lukukokemuksen."
MAINOS

Uusi Juttu on mainokseton media, jonka bisnes pyörii tilaajien maksaman kuukausimaksun varassa. Uusi Juttu kutsuu tilaajia jäseniksi, joita on nyt kasassa noin 14 700.

– Halusimme luoda alustan, jolla on journalismia eikä lainkaan mainoksia. Mainokset keskeyttävät lukukokemuksen, Sippola toteaa.

Markkinointiuutiset tapasi Sippolan Haaga-Helian 7.2. järjestämässä Markkinoinnin ja journalismin risteyksessä -tapahtumassa, jossa Sippola oli puhumassa Uuden Jutun alkutaipaleesta ja joukkorahoituskampanjasta, jolla median julkaistoiminta polkaistiin käyntiin.

Uuden Jutun alkuajan toimintaa on rahoittanut lisäksi tanskalainen media-alan stratup Zetland, joka on Uuden Jutun emoyhtiö. 

Keskustelun taso on merkittävimpiä mittareita

Mainoksettomuuden vuoksi Uuden Jutun ei ole tarpeellista mitata esimerkiksi lukijoiden määrää, klikkejä tai lukuaikoja mediatilan myymistä ja mainostajia varten. Data kuitenkin kiinnostaa, jotta toimituksessa voidaan olla tietoisia, kuinka hyvin media palvelee jäseniä, Sippola sanoo.

– Olemme kiinnostuneet muun muassa jäsenten määrästä sekä siitä, mitä juttuja he kuluttavat. Myös se on kiinnostava tieto, lukevatko vai kuuntelevatko he juttuja. Kaikki tämä kertoo meille siitä, onko tuotteemme relevantti. Jos on, lukija kokee, että tuotteella on hänelle arvoa.

Erityisen tärkeä mittari on Sippolan mukaan myös se, millaista keskustelua jäsenet alustalla käyvät.

– Haluamme toimia läpinäkyvästi. Siksi avaamme juttujemme julkaisuprosesseja ja kysymme mielipiteitä jäseniltämme. Alustalla käydään tosi hyvää keskustelua, Sippola kehaisee.

Vaikka myös suurten mediatalojen on ollut pakko siirtyä kohti tilaajarahoitteista bisnesmallia, Sippola uskoo, että mainokset ovat osa journalistista ympäristöä jatkossakin.

– En usko, että isot mediatalot pyrkisivät luopumaan mainoksista. Osa yleisöstä varmasti myös haluaa seurata mainoksia ja saa niistä hyötyä.

MAINOS