Mainonnan eettinen neuvosto on jälleen antanut huomautuksia piilomainonnasta.
Puhti Lab Oy ja vaikuttaja Laura Didoni saivat neuvostolta huomautuksen Didonin sosiaalisen median tilillä olevasta julkaisusta, josta puuttui mainostunniste.
Tmi Sarita Mattila ja vaikuttaja Amalia Rissanen saivat huomautuksen, sillä vaikuttajan sosiaalisen median tilillä julkaistuissa mainoksissa osassa oli käytetty mainostunnisteena ilmaisua ”yhteistyö” ja joissakin mainoksissa ei ollut lainkaan mainostunnistetta.
Vilma Josefiina Oy ja vaikuttaja Katja Ihalainen saivat huomautuksen, sillä vaikuttaja ja yritys olivat julkaisseet sosiaalisen median tileillään samansisältöiset mainokset. Mainoksissa ei ollut mainostunnistetta.
Neuvosto painotti, että etenkin silloin, kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan saattaa olla vaikea erottaa mainosta muista julkaisuista. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi helposti havaittavalla, selkeällä ja ymmärrettävällä mainostunnisteella.
Neuvosto oli antanut vaikuttajalle huomautuksia piilomainonnasta myös aikaisemmin, ja siksi vaikuttajan menettelyn voidaan neuvoston mukaan katsoa osoittavan ilmeistä piittaamattomuutta noudattaa markkinoinnin sääntöjä.
Hannas Villervalla AB ja vaikuttaja Dounia Elfanid saivat huomautuksen puuttuvista mainostunnisteista.
Elfanid sai huomautuksen myös Temu-yhteistyöstään, sillä julkaistussa mainoksessa oli käytetty vain Instagram-alustan brändisisältötyökalun merkintää ”Maksettu kumppanuus”. Neuvosto totesi, että yksinomaan Instagram-brändisisältötyökalun käyttäminen ei riitä osoittamaan, että julkaisu on mainos.
Elfanid sai myös kolmannen huomautuksen yhteistyöstä Iina-Sofia Holkerin kanssa.
Vaikuttaja ja yritys olivat julkaisseet sosiaalisen median tileillään samansisältöisen julkaisun, jossa ei ollut mainostunnistetta.
Yrityksen mukaan kysymyksessä ei ollut kaupallinen yhteistyö. Ystävä oli saanut kasvohoidon maksutta, josta syystä julkaisu oli yrityksen mukaan ystävän suositus.
Mainonnan eettinen neuvosto kuitenkin korosti, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti. Markkinointi tarkoittaa viestintää, jota markkinoija itse tai joku hänen lukuunsa harjoittaa, ja jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuotteen myynninedistäminen. Mainos on siis oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa tai saatu palvelu.