Luke van Zyl / Unsplash
Mainonta

Mainonnan eettiseltä neuvostolta tänä keväänä huomautuksia piilomainonnasta muun muassa Sara Siepille

24.5.2023 8:37
Mikko Perttunen
Huomautukset liittyivät Instagram-julkaisuihin, jotka eivät olleet selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kevään aikana muutamia huomautuksia Instagram-julkaisuista, joita ei ollut selkeästi eroteltu markkinoinniksi.

Hyvinvointivalmentaja Aki Manninen sai huomautuksen omalla Instagram-tilillään tehdystä julkaisusta, jossa hän mainosti omaa yritystään, Ritaki Oy:tä, mainitsematta, että kyseessä on mainos.

Somevaikuttaja Sara Sieppi puolestaan sai huomautuksen Instagram-tilillään olleesta Bubbleroomin mainoksesta, koska kaupallista yhteistyötä ei ollut mainittu heti julkaisun alussa (korjattu myöhemmin, kuva alla).

Myöskään jääkiekkoilija Atte Pentikäisen Instagram-julkaisua, jossa hän oli rajannut kuvan niin, että sen keskiössä oli auton kylkeen teipattu tavaramerkki, ei ollut neuvoston mielestä selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Julkaisu oli toteutustapansa perusteella kuitenkin mainosmainen. Perheen käyttöön annetun auton kylkeen oli teipattu Pentikäisen Instagram-käyttäjänimi @pena33 yrityksen ja Pentikäisen vaimon Instagram-käyttäjänimien alle. Pentikäisen vaimo markkinoi yrityksen tuotteita ja oli saanut siitä vastikkeena Volvo XC90 -auton käyttöönsä rahavastikkeen ohessa.

Lue myös: Pornomielikuvat ja naamiot olivat liikaa – alusvaatebrändille huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta

MAINOS
MAINOS
MAINOS