MAINOS: Teads
Brändit ovat pitkään suhtautuneet varovaisesti mainontaan uutismedioissa, peläten kielteisiä mielleyhtymiä haastaviin aiheisiin, kuten politiikkaan, konflikteihin tai luonnonkatastrofeihin. Tämä varovaisuus on johtanut siihen, että monet mainostajat välttelevät mainosten sijoittamista uutissisällön yhteyteen. Teadsin toteuttama laaja tutkimus kuitenkin paljastaa, että mainonta uutismedioissa on itse asiassa tehokkaampaa kuin muissa mediakanavissa — eikä se vahingoita brändin mielikuvaa, edes haastavien uutisaiheiden yhteydessä.
Lumen Researchin kanssa yhteistyössä toteutettu tutkimus osoittaa, että kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota korkealaatuisessa journalistisessa sisällössä oleviin mainoksiin ja suhtautuvat niihin brändinäkökulmasta positiivisemmin. Vaikka uutissisältö on ajoittain negatiivista, mainonta tässä yhteydessä ei heikennä brändimielikuvaa. Päinvastoin mainokset uutisympäristöissä herättivät 20 % enemmän huomiota kuin muilla alustoilla. Tämä huomion lisääntyminen paransi brändin mielikuvaa 77 % ja nosti brändiin sitoutumisen tasoa 35 %.
"Mainostajat ovat pitkään olettaneet, että mainonta negatiivisten uutisten yhteydessä voi vahingoittaa heidän brändiään, ja ovat siksi priorisoineet 'bränditurvallisuutta' minimoidakseen tämän riskin," sanoo Teads Nordicsin julkaisupäällikkö Johan Olsson. "Mutta tämä tutkimus osoittaa toisin. Kuluttajat ovat vahvasti sitoutuneita uutissisältöön, ja brändit hyötyvät luotettavasta kontekstista, jossa heidän mainoksensa näkyvät."
David Bornhammar, Teads Nordicsin liiketoiminnan kehitysjohtaja, lisää: "On ymmärrettävää, että epävakaiden aikojen – kuten sotien ja luonnonkatastrofien – aikana mainostajat saattavat epäröidä uutispohjaista mainontaa tai esittää julkaisijoille kriittisiä kysymyksiä riskien minimoimiseksi. Huonosti sijoitettu mainos väärässä yhteydessä voi todella vaarantaa huolella rakennetun brändimielikuvan. Siksi on erittäin tärkeää, että brändit ymmärtävät, missä niiden mainokset näkyvät ja millainen vaikutus niillä on kyseisissä ympäristöissä. Tämä tutkimus tuo varmuutta mainostajille, jotka ovat huolissaan bränditurvallisuudesta. Samalla tutkimus osoitti, että kuluttajat pystyvät selvästi erottamaan toimituksellisen sisällön ja mainonnan toisistaan."
Marybeth Strobel (Executive Vice President of Ad Sales, CNN) vahvistaa mainostajien kasvavat huolenaiheet. Hän kuitenkin korostaa, että erityisesti globaalien poliittisten haasteiden aikana luotettavat uutislähteet ovat tärkeämpiä kuin koskaan. "Laadukkaan journalismin tukeminen on olennaista brändeille ja mainostoimistoille. Mainostamalla uutisympäristöissä yritykset tukevat laadukasta journalismia ja tavoittavat erittäin sitoutuneen yleisön. Laadukas journalismi ei pelkästään informoi, vaan myös herättää keskustelua ja sitouttaa. Brändeille tämä on ainutlaatuinen tilaisuus olla osa merkityksellisiä keskusteluja ja luoda aito yhteys yleisöönsä."
Tutkimuksen toteutti Lumen Research Teadsin toimeksiannosta. Siihen osallistui 900 yhdysvaltalaista kuluttajaa, jotka tarkastelivat uutisartikkeleita, jotka sisälsivät mainoksia eri toimialoilta, kuten vähittäiskaupasta, teknologiasta ja rahoituksesta. Artikkelit olivat luotettavilla uutissivustoilla, kuten CNN ja Reuters. Tutkimus hyödynsi Lumenin patentoitua silmänliikeseurantateknologiaa ja mittasi mainosten herättämää huomiota sekä keräsi kyselyvastauksia brändin muistettavuudesta ja mielikuvasta. Tulokset vahvistavat, että uutispohjainen mainonta on tehokas strategia – myös haastavassa kontekstissa.
Lisätietoja ja täydellinen raportti: klikkaa tästä.