Kuva: McDonald's Suomi
Mainonta

Mäkkärin Big Mac -salaliittokampanja oli menestys – tuhat hampurilaista jaettiin parhaimmillaan vain 19 minuutissa

9.10.2024 10:34
Mikko Perttunen
Kampanjan sisältöihin tutustuttiin lähes 10 000 tunnin ajan sosiaalisen median kanavilla.

Viime keväänä Suomen McDonald’s lanseerasi The Big Mac Conspiracy -kampanjan, jossa kannustettiin suomalaisia etsimään niin sanottuja ”hampurilaisvalikkoja” eri internet-sivustoilta ja ilmiantamaan ne McDonald’sin sovelluksen kautta. Palkintona oli Big Mac -hampurilainen, joita jaettiin kampanjan aikana yhteensä 10 000 kappaletta.

Kolmen vaakaviivan hampurilaisvalikko on tuttu nettisivujen ja sovellusten yläkulmasta. Kampanjassa leikiteltiin ajatuksella, että kyseessä on salaliittoteoria.

Asioiden yhdennäköisyyttä käsiteltiin humoristisella dokumentilla.

Asioiden yhdennäköisyyttä käsiteltiin humoristisella dokumentilla, jonka pääosassa esiintyvä Kaitsu matkusti hampurilaisvalikon synnyinsijoille Yhdysvaltoihin etsimään ikonin suunnitellutta Norm Coxia ja selvittämään Big Mac -hampurilaisen ja valikon taustalla olevaa kytköstä.

Lue myös: McDonald’s rakensi kampanjassaan salaliittoteorian – ilmiantajille ilmaisia hampurilaisia

Dokumentin lisäksi salaliittoteoriaa käsiteltiin Reddit-sivustolla, television mainostauoilla ja leffateattereiden mainoksissa. Sosiaalisessa mediassa salaliittoteoria näkyi McDonald’sin omien kanavien lisäksi dokumentin fiktiivisten hahmojen omilla sometileillä. Teoriaan saattoi törmätä myös sanomalehtien pikkuilmoitusten osastoilla.

– Halusimme luoda kampanjan, joka puhuttelee tärkeintä yleisöämme eli Mäkkärin faneja. Koko idea on lähtöisin rakkaudesta Mäkkärin ikonisinta tuotetta, Big Macia, kohtaan. Kun kuulin teorian siitä, että kolmen viivan hampurilaisvalikko on oikeasti Big Mac, aloin nähdä kolmea viivaa eli Big Maceja kaikkialla, Suomen McDonald’sin markkinointijohtaja Mats Nyström sanoo.

Kampanja tavoitti McDonald’sin mukaan kaikkiaan 19 miljoonaa suomalaista, ja sen sisältöihin tutustuttiin lähes 10 000 tunnin eli 400 päivän ajan sosiaalisen median kanavilla. Sivustoja, joista hampurilaisvalikko löytyy, raportoitiin 100 000 kappaletta. Parhaimmillaan yhdelle päivälle varatut tuhat hampurilaista jaettiin jo 19 minuutissa.

Nord DDB:n suunnittelema kampanja sai myös kansainvälistä huomiota ja on juuri palkittu myös McDonald’sin 80 markkinalle suunnatussa markkinointikilpailussa ykkössijalla. Kilpailuun osallistui yhteensä 64 McDonald’sin markkinointikampanjaa.

Kampanja oli myös ehdolla esimerkiksi Cannes Lions -festivaalilla Entertainment-sarjan Use of Humour -kategoriassa.

Lue myös: Ensimmäiset Cannes Lions -ehdokkaat julki: suomalainen lemmikkibisnes vahvasti edustettuna

MAINOS