Marianne Lehikoinen, 26, on yrittäjä, joka nuoresta iästään huolimatta pyörittää menestyvää asiantuntijabisnestä. Harva asiantuntija voi sanoa tehneensä kuukauden aikana liikevaihtoa yli 100 000 euroa, mutta Lehikoinen voi. Summa on harvinainen jopa kokeneille konsulteille.
Lehikoinen kuitenkin onnistui siinä toukokuussa – ja vielä täysin orgaanisen myyntistrategian johdolla. Lehikoinen aloitti yrittäjyyden jo 20-vuotiaana, ja hänen nykyinen yrityksensä, CG Company Oy, on ollut olemassa kaksi ja puoli vuotta. Tänä vuonna bisnes on lähtenyt toden teolla lentoon, kun hän alkoi tarjota uudenlaista palvelua.
Lehikoinen tarjoaa palveluita verkossa eri alojen asiantuntijoille ja valmentajille, joita hän auttaa kasvamaan premium-tuoteajatuksella. Yksinkertaistettuna se tarkoittaa sitä, että Lehikoinen auttaa asiakkaitaan valitsemaan yhden tuotteen tai palvelun, johon lyödään kaikki paukut.
– Premium-tuotteiden hinnat ovat asiakkaillani 2000 ja 20 000 euron välissä, ja asiakkaitteni viikkomyynnit ovat usein nousseet 10 000–20 000 euroon, Lehikoinen kertoo.
Hän myy asiakkailleen 12 viikon mittaista verkkovalmennusohjelmaa, jossa annetaan avaimet isojen kauppojen tekemiseen.
Yksi Lehikoisen asiakkaista on Instagram-valmentaja Anniina Hurme, joka moninkertaisti myyntinsä koulutuksen aikana.
– Hän teki aiemmin paljon eräänlaista silpputyötä ja alihinnoittelua, mutta jo kuuden viikon yhteistyön jälkeen hän nosti kuukausimyyntinsä yli 10 000 euroon, Lehikoinen avaa.
– Mindfulness-valmentaja Adama Sofia ylsi 17 000 euron viikkomyyntiin koulutuksen aikana. Tuotteistusvalmentaja Hanna Ruuska puolestaan ylsi yli 20 000 euron kuukausimyyntiin yhteistyömme myötä, hän luettelee.
Lehikoisen malli tuntuu siis toimivan. Hän sanookin, ettei 100 000 euron kuukausimyynti jää omaksi ennätykseksi.
– Nyt tähtään miljoonan euron kuukauteen, hän täräyttää.
Siihen miljoonaan euroon nuori yrittäjä tähtää samoille keinoilla, joista hän puhuu asiakkailleen. Mikä hänen mallinsa sitten on? Lehikoinen puhuu Smart Scale Frameworkista, jonka hän on itse kehittänyt. Se pitää sisällään kolme tärkeä askelta.
– Ensiksi valitaan oma lippulaivatuote, jota myydään premium-hintaan. Ensimmäisessä vaiheessa luodaan houkutteleva tarjous, jolla autetaan asiakasta hänen oikeassa ongelmassa. Tässä kohdassa luodaan oikeasti selkeä prosessi, jonka avulla asiakas näkee helposti tuotteen tuoman arvon itselleen, Lehikoinen kertoo, mistä vaiheessa on suuressa kuvassa kyse.
Toisessa vaiheessa tehdään orgaaninen myyntistrategia. Sen tähtäimenä on luoda malli, jolla tavoitetaan sosiaalisessa mediassa juuri oikeat kohderyhmät ja tehdään orgaanista liidigenerointia.
– Ajatuksena on saada laadukkaita liidejä omaan “inboxiin”. Tällöin keskusteluita käydään vain laadukkaiden prospektien kanssa. Myyntitapaamisessa ei mene edes kauaa, kun asiakas on tietoinen ja motivoitunut.
Kolmas vaihe on skaalaus.
– 12 viikon koulutuksen aikana tavoitteena on saada vähintään 5–10 premium-asiakasta. Kun asiakkaat on hankittu, oma idea ja tarjous ovat validoitu. Niiden tiedetään olevan tarpeeksi houkuttelevat. Sitten pystytään lähteä skaalaamaan palvelua ja miettimään kasvustrategiaa, Lehikoinen kertoo.
MarkkinointiUutiset pyysi Lehikoista nostamaan esiin pointteja, joihin hänen kokemuksensa mukaan kannattaa keskittyä myydessä asiantuntijapalvelua. Nämä neljä asiaa hän nosti esiin:
1. Älä anna ilmaisia lounaita
Älä etsi edes pilotointivaiheessa ilmaisia testaajia. Olen laittanut hinnan kylkeen alusta lähtien. Tein pilotointivaiheessa ensimmäisenä kuukautena 60 000 euroa myyntiä, kun myin tuotetta heti premium-hinnalla. Jos antaa palvelun ilmaiseksi, se ei vielä kerro koko totuutta siitä, haluaako siitä joku oikeasti maksaa.
2. Aseta tavoitteet
Kun tavoite on asetettu, tietää millä hintaa omaa premium-tuotetta voi myydä ja kuinka paljon sitä pitää myydä. Alkuvuodesta asetin itselleni tavoitteeksi, että pääsisin vuoden aikana 100 000 euron kuukauteen, ja se tavoite täyttyi toukokuussa.
3. Älä pelkää myydä konkreettista lopputulosta
Joskus asiakkaitani pelottaa myydä konkreettista lopputulosta, mutta kun lupaa jotain konkreettista, on helpompi myydä kuin taas jos myy jotain ympäripyöreää. Pilotointi- ja testivaiheessa huomataan, jos juttu toimii ja lupauksessa pysytään. Jos ei toimi, sitten voi tehdä muutoksia.
4. Muista toimintakehote
Myymiseen pitää löytää rohkeutta, ja se tarkoittaa muun muassa sitä, että kehottaa ihmisiä toimimaan. Minulla on sääntönä, että 80 prosentissa julkaisuistani pitää olla jokin toimintakehote. Silloin saa varmasti enemmän kyselyitä ja liidejä kuin jos ei laita kehotetta. Toinen tärkeä rohkeuteen liittyvä asia on “follow-up”, eli palaa asiakkaalle, jos hän ei ole vastannut sinulle.