Johanna Taskinen
Brändit

🔍 Marianne Lehikoinen miljardibisnestavoitteestaan: ”Nauretaanko laulajalle, joka haaveilee listahitistä?”

21.3.2024 7:23
Mitra Vasara
Lehikoinen markkinoi somessa aktiivisesti – muttei myy siellä koskaan mitään.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Markkinoinnin muutoksentekijät -sarjassa haastatellaan henkilöitä, jotka toteuttavat markkinointia perinteistä poiketen ja menestyksekkäästi.

Marianne Lehikoinen on 27-vuotias Smart Mentoring -yrityksen perustaja, joka on luotsannut valmennusyritystään karikoista myyntiennätyksiin. Yrityksen valmennusten tavoite on auttaa yrittäjiä kasvattamaan liikevaihtoaan löytämällä oikeat asiakassegmentit ja päivittämällä hinnoittelumallinsa. 

‍“Markkinointi on olennaisin osa menestystä”

Lehikoinen on itse vastuussa yrityksensä markkinoinnista. Hän on ulkoistanut ison osan markkinoinnista suomalaiselle markkinointitoimistolle. Toimiston vastuulla ovat muun muassa copywriting, nettisivutekstit, uutiskirjeet sekä viime lokakuussa aloitettu maksettu mainonta.

Myynnin ja asiakastyön Lehikoinen on ulkoistanut tiimiläisilleen. Hän haluaa palkata myös brändiä tavoitteellisesti kasvattavan markkinointihenkilön.

Myymme vasta kuumille liideille.

– Markkinointi on olennaisin osa yritykseni menestystä. Erotumme markkinoilla tarjoamalla vinkkejä, oivalluksia ja ahaa-elämyksiä maksuttomalla sisällöllä.

Lehikoisen mukaan Smart Mentoring ei koskaan myy mitään somepostauksissaan. Markkinointi perustuu kiinnostuksen herättämiseen konkreettisilla vinkeillä, joiden jälkeen asiakas laittaa itse viestiä yritykselle tai lataa oppaan. Tämän markkinointitavan Lehikoinen on oppinut ostamistaan valmennuksista. 

– Tämä on superkiva myyntitapa, koska myymme asiasta jo valmiiksi kiinnostuneille ihmisille.

“Myymme vasta kuumille liideille”‍

Smart Mentoringin tarjoamat valmennukset liikkuvat tuhansissa euroissa. Lehikoinen kertoo, että moni ei edes halua kuulla palvelusta, koska se on heidän mielestään kallis. Mutta kun potentiaaliset asiakkaat saavat hyviä neuvoja jo puhelussa ja pääsevät tutustumaan valmennukseen, he ymmärtävät sen arvon. Siksi myyntiä on turha tehdä muille kuin palvelusta aidosti kiinnostuneille, Lehikoinen sanoo.

Lehikoisen yrityksen tärkeimmät markkinointivälineet ovat viikoittainen uutiskirje ja Metan alustoille tehtävät orgaaniset ja maksetut somepostaukset. Somesta asiakas löytää uutiskirjelistalle, josta ohjataan maksuttomaan strategiapuheluun. Puhelussa asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta ostaa valmennus. Suoranaista myyntiä ei siis tehdä lainkaan vielä somessa tai uutiskirjelistalla. 

Lehikoinen kokee näkyvyyden Googlessa ja Youtubessa tärkeinä. Hän on optimoinut Youtube-videoitaan potentiaalisille asiakkaille tärkeistä aiheista, kuten yrityksen perustamisesta. Lehikoinen panostaa noin tunnin pituisiin videoihin, joilla hän antaa vinkkejä veloituksetta. 

Lehikoisen tavoitteena on tehdä videoita, jotka ovat relevantteja vuosienkin päästä. Tulevaisuudessa hän aikoo käännättää materiaalit englanniksi yrityksensä kansainvälistymistavoitteiden takia. 

MAINOS

‍”Uratavoitteeni on luoda miljardibisnes”

Aluksi Lehikoinen tavoitteli miljoonan euron liikevaihtoa vuodessa, ja on lähellä tavoitettaan. Nyt Lehikoinen miettii, miten hän voisi saada miljoonan kuukaudessa ja päästä isosti kansainvälisille markkinoille. Lehikoinen näkee yrittäjyyden eräänlaisena pelinä, jossa hän haluaa päästä mahdollisimman pitkälle.

‍Yrityksen pyörittäminen on lopulta tosi yksinkertaista.

– Tavoitteeni on tehdä miljardibisnes 25 vuoden kuluessa. Olen saanut tästä tavoitteesta huonoakin palautetta. Mutta nauretaanko laulajalle, joka haluaa tehdä listahitin?

Smart Mentoring käväisi jo ulkomaan markkinoilla, mutta keskittyy jälleen väliaikaisesti Suomen markkinaan. Yritys ei ollut Lehikoisen mukaan vielä täysin valmis kansainvälistymiseen. Pyrähdys ulkomaan markkinoilla auttoi kuitenkin hiomaan prosesseja kuntoon ja luomaan selkeän asiakaspolun, mikä helpottaa Lehikoisen mukaan skaalautumista tulevaisuudessa. Tähtäimessä ovat ensin Pohjoismaat. Yrityksellä on jo hyviä tuloksia Ruotsista.

Lehikoinen panostaa ajallisesti ja rahallisesti paljon erilaisiin koulutuksiin ja kursseihin, joita hän ostaa itsensä lisäksi myös tiimiläisilleen. Isoin kertainvestointi tähän mennessä on ollut vuoden pituinen skaalautumisen koulutus. Koulutus maksoi 50 000 euroa, ja sen avulla Lehikoinen kymmenkertaisti Smart Mentoringin liikevaihdon. Koulutuksesta Lehikoinen oppi muun muassa sen, millainen tiimi kasvuun tähtäävän yrittäjän kannattaa palkata.

– Kun minulla on jokin ongelma, etsin siihen ratkaisua googlettamalla. Päädyn sitä kautta blogiin tai Youtube-videoon, ja jos vakuutun sisällöstä, ostan valmennuksen. Useimmat valmennukset ostan kansainvälisiltä osaajilta, Lehikoinen kertoo.

‍”Nuoruus tuo kykyä ottaa riskejä”

Parasta Lehikoisen työssä on hänen mukaansa oman potentiaalin hyödyntäminen ja haastavinta uudet tilanteet.

– Strategioiden ja kasvattamisen pohtiminen niin omalle kuin muidenkin yrityksille on intohimoni. Ihmiset ovat työni anti. Haastavinta puolestaan on kaikki, mikä tulee uutena sekä tiimin johtaminen ja ihmisiin liittyvät haasteet. Kun näin omassa johtajuudessani ongelmia, palkkasin johtajuuscoachin.

Lehikoisen mukaan nuoruus auttaa häntä hyväksymään sen, että hän on joissain asioissa huoneen kokemattomin, joten hän pystyy nöyrästi oppimaan muilta. Lehikoinen ottaa mielellään vastaan neuvoja muilta, varsinkin itseään kokeneemmilta ja menestyneemmiltä yrittäjiltä. Tällä hetkellä Lehikoinen koettaa siirtää ajatteluaan start up -tyyppisestä pitkän tähtäimen ajatteluun.

Lopulta tulokset merkitsevät eniten.

Lehikoinen puhuu paljon ongelmista, jotka voi ratkaista pohtimalla vastausta miten -kysymykseen. Viime vuoden edellistä matalamman liikevaihdon Lehikoinen kokee kasvua estäväksi ongelmaksi, jonka hän aikoo ratkaista palkkaamalla toisen kokoaikaisen myyjän.

Lehikoisen missio on tuoda useammalle naiselle mahdollisuuksia saavuttaa unelmiaan, joita he eivät usko saavuttavansa. Lehikoisen mukaan tietoa ja neuvoja jakavat niin Suomessa kuin kansainvälisissäkin piireissä hänen alallaan miltei aina miehet.

– Yrityksen pyörittäminen on lopulta tosi yksinkertaista. Jos useammat naiset saisivat tämän viestin, he voisivat saada valtaa ja äänensä kuuluviin, Lehikoinen sanoo.

Lopuksi Lehikoinen haluaa rohkaista lukijoita rasisminvastaisen viikon kunniaksi:

– Tuntuu epäreilulta, että joillekin polku menestykseen on pidempi. Älä keskity siihen, mikä kaikki sinulle on epäoikeudenmukaista tai haittaa urallasi etenemistä vaan siihen, että saat tuloksia aikaiseksi. Lopulta tulokset merkitsevät eniten.

Lehikoisen 3 vinkkiä

1. Seiso sen takana, mitä myyt.

2. Opettele rakastamaan myyntiä. Rohkeus myyntiin pitää opetella.

3. Anna paljon sisältöä ilmaiseksi. Parhaat julkaisut ovat sellaisia, että ne herättävät itsessä vähän epämukavuutta.

‍

Lue myös

Hyvinvointiyrittäjä Jutta Larm: ”Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä”

Kasvuhakkeroija Mari Luukkainen: ”Tavoitteeni on pelastaa pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta”

Marianne Lehikoinen on Smart Mentoring -valmennusyrityksen perustaja.

Yritys perustettiin vuonna 2020 ja se työllistää tällä hetkellä kuusi henkilöä.

Vuoden 2023 lopussa Lehikoinen perusti uuden yrityksen, joka sijoittaa Smart Mentoringista saatuja voittoja ulkopuolisiin yrityksiin.

Koulutukseltaan Lehikoinen on liiketalouden tradenomi, joka valmistui vuonna 2019.

Lehikoinen aloitti yrittäjänä jo vuonna 2017 ollessaan 20-vuotias.

MAINOS
MAINOS