– Puhutaan markkinoinnin muuttumisesta, mutta minä olen kaikkein eniten kiinnostunut asioista, jotka eivät muutu, sanoi yksi maailman tunnetuimmista markkinoijista, Not co:n markkinointijohtaja Fernando Machado Cannes Lions -festivaalin paneelikeskustelussa maanantaina.
Machado osallistui maanantaina paneelikeskusteluun markkinoinnin tulevaisuudesta ja antoi MarkkinointiUutisille paneelikeskustelun jälkeen yksityishaastattelun, jossa toi rohkeasti esille näkemyksiään markkinoijien yleisimmistä virheistä.
"Tavoittelen aina toimitusjohtajan oikeana kätenä olemista."
Machado kritisoi markkinoijia liiallisesti keskittymisestä “uusiin ja kiiltäviin asioihin”. Hänellä on antaa niistä konkreettisia esimerkkejä:
– Cannes Lions -festivaaleilla puhuttiin viime vuonna paljon metaversestä, mutta tänä vuonna siitä ei enää ole juurikaan puhetta. Tänä vuonna kaikki puhuvat tekoälystä.
Machadon mielestä perusasiat jäävät usein vähälle huomiolle, jos kaikki huomio menee uuden hypetykseen. Hän puolustaa painokkaasti erityisesti muutamaan perusasiaan keskittymistä.
– Perusasioita ovat esimerkiksi tutkimusten ja datan analysointi kunnolla sekä se, että ohjeistat ja johdat toimistoja ja muita kumppaneitasi hyvin. On tärkeää keskittyä myös siihen, miten löydät kiinnostavat ydinajatukset, joiden ympärille rakentaa markkinointitoimenpiteitä.
Machado suhtautuu intohimoisesti myös Suomessa paljon puhuttaneeseen aiheeseen eli markkinoinnin rooliin yrityksissä. Hänen mielestään markkinoijan kuuluu työskennellä hyvin lähellä toimitusjohtajaa ja haastaa talousjohtajan paikkaa toimitusjohtajan oikeana kätenä.
– Tavoittelen aina toimitusjohtajan oikeana kätenä olemista.
Machado siirtyi aikanaan Burger Kingiltä Activisionille, koska halusi oppia enemmän digitaalisesta markkinoinnista.
Machado näkee markkinoijilla olevan perustavanlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi yritys muodostuu.
– Jos markkinoija on toimitusjohtajan oikea käsi talousjohtajan sijaan, yritys näyttää todella erilaiselta.
Uteliaisuus, jatkuva uusien asioiden seuraaminen ja uuden oppiminen ohjaavat Machadon uravalintoja.
– Menin edelliseen työpaikkaani Activision Blizzardille, koska en ollut ikinä työskennellyt yrityksessä, joka on sataprosenttisen digitaalinen.
Maailma ja markkinoijat muuttuvat, ja sen Machadokin myöntää ja on todennut käytännössä itsekin. Machado siirtyi aikanaan Burger Kingiltä Activisionille, koska halusi oppia enemmän digitaalisesta markkinoinnista.
– Halusin oppia enemmän tuloskeskeisestä digitaalisesta markkinoinnista. Burger Kingillä näin reaaliajassa miten kassakone kilisi, mutta Activisionilla näin sen lisäksi, kuka oston teki ja miksi.