MAINOS: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Markkinoijien ja myyjien välinen ero palkoissa on kaventunut, selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreesta palkkatutkimuksesta.
Kaventumista selittää osaltaan se, että kannustimet markkinoijilla ovat yleistyneet. Kiinteän palkan lisäksi bonuksia saavien osuus markkinoinnin ammattilaisista on kasvanut vuodessa 30 prosentista 39 prosenttiin. Perinteisesti myyjiä on palkittu kannustimilla ja markkinoijia ei.
– Pidän erinomaisen hyvänä kehityksenä sitä, että markkinoinnin alalla bonukset ovat yleistyneet. Nostimme aihetta viime keväänä voimakkaasti esille ja toimme työkaluja kannustimien toteuttamiseksi alan tekijöille, MMA:n hallituksen puheenjohtaja Marko Hovinmäki kommentoi.
Markkinoijia palkitaan silti edelleen selkeästi harvemmin henkilökohtaiseen suoritukseensa perustuen kuin myyjiä. Työtä markkinoinnin kannustimien eteen on siis yhä tehtävä.
MMA suosittelee yrityksiä asettamaan myynnille ja markkinoille yhteisiä tavoitteita ja tulosmittareita. Tällöin markkinoinnin työpanokseen on pakko kiinnittää yrityksissä enemmän huomiota. Yhteiset tulostavoitteet ja mittarit voivat myös parantaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä ja estää siiloutumista.
Moniosaajilla palkka vahvemmassa nousussa
Suurin nousu palkoissa oli sellaisilla henkilöillä, jotka tekevät työkseen sekä myyntiä että markkinointia. Tällaisten osaajien palkka nousi viime vuonna 14 prosenttia.
– Moniosaajat näyttävät menestyneen palkkakehityksessä hyvin. Tämä voi johtua siitä, että työmarkkinassa on kysyntää heille, joilla on sekä markkinointitaitoja että myynnillistä osaamista. Pienissä yrityksissä tällaiset henkilöt ovat myös usein johtavissa asemissa, MMA:n kehityspäällikkö Samuli Myllyharju analysoi.
Markkinoinnin tehtävissä mediaanipalkat nousivat vuodessa neljä prosenttia ja myynnin tehtävissä kaksi prosenttia. Myllyharju kertoo, että myynnin palkkojen kehitys suhteessa markkinointiin laahasi viime vuonna historiallisen alhaisella tasolla.
– Myynnin palkkakehitystä heikensivät pienemmät palkan kannustinosat, joista bonuspalkkioiden mediaanisummat eivät vuodessa nousseet yhtään ja provisioiden mediaani jopa laski hieman. Yritysten haasteet näkyivät vahvasti myyjien kukkaroissa, Myllyharju kertoo.
Myös palkkakuilu sukupuolten välillä näyttää pienentyneen hiukan, sillä vuonna 2023 miessukupuoli nosti alan osaajien ansioita noin 800 eurolla kuukaudessa. Vuotta aikaisemmin miessukupuolen vaikutus palkkaan oli noin tuhat euroa kuukaudessa.
Hovinmäki kannustaa MMA:n jäseniä ottamaan MMA:n palkkaneuvontaan yhteyttä matalalla kynnyksellä. Lakipalvelu auttaa sopimuksellisissa asioissa, ja se voi olla esimerkiksi avuksi silloin, kun uudesta bonuksesta neuvotteleminen tulee ajankohtaiseksi työnantajan kanssa.
– MMA:n jäsenet ovat kyselyyn vastanneiden joukossa tyytyväisimpiä palkkaansa. Tämä kielii siitä, että pitkään tekemämme työ palkkatason edistämiseksi tuottaa tulosta, Hovinmäki iloitsee.
Murheena mainostoimistojen palkat
Myllyharju kertoo, että mediaanipalkat ovat mainostoimistoissa vuodesta toiseen alemmat kuin markkinoijilla muuten. Viime vuonna markkinointipalveluja tuottavassa toimistossa palkkamediaani oli 3 805 euroa kuukaudessa, kun asiakasorganisaatiossa työskentelevä markkinoinnin osaaja tienasi 4 131 euroa.
Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki uskoo, että palkkaeroa selittää useakin eri asia. Yksi oleellinen selittävä tekijä on se, että mainostoimistoissa toimitaan kustannuspaineen alla. Hän toteaa, että markkinointitoimistojen palkkoja voitaisiin saada ylöspäin sillä, että ne pystyisivät laskuttamaan asiakkailtaan työstään enemmän.
–Tähän ei ole olemassa taikakonstia. Toimiston pitäisi pystyä perustelemaan ja näyttämään hyöty paremmin asiakkailleen, jotta se pystyisi tekemään suurempaa tulosta ja maksamaan paremmin työntekijöilleen.
Lemminki huomauttaa, että markkinoinnin parissa työskentelevien ihmisten välillä esiintyy suuria palkkaeroja. Palkat vaihtelevat eri roolien mutta myös toimistojen välillä.
Teksti: Karoliina Kuhalampi