Kuvakaappaus Telen "Jos et sä soita" -mainosfilmistä
Mainonta

Markkinoinnin alan toimijat listasivat ikimuistoisimmat suomalaiset mainoselokuvat

25.9.2023 7:57
Mikko Perttunen
Listalle päätyi 12 filmiä, jotka kuvaavat kirkkaalla tavalla omaa aikaansa.

Markkinointiliitto, Marketing Finland, Screenforce Finland ja Audiovisual Producers Finland päättivät yhdessä mainosalan konkarin, Pepe Teirikarin kanssa listata ikimuistoisimmat suomalaiset mainoselokuvat. Listalle päätyi lopulta kaksitoista mainosta.

Ensimmäinen suomalainen Elokuvateatterimainos tehtiin vuonna 1914, ja Teirikari liittyi tekijöihin vuonna 1966. Jossain vaiheessa hän huomasi, että kilpailuissa menestyneitä spotteja katosi, eikä kukaan tallentanut historiaa. Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti Kavi innostui Teirikarin kanssa digitalisoimaan mainosspotteja, ja näin saatiin synnytettyä satojen spottien arkisto ELONET-sivustolle.

– Seuraava vaihe oli pelastaa ja koota mahdollisimman suuri määrä Klaffi- ja Voitto-kilpailujen palkittuja. Kiitos tämän porukan tuen tuo homma on tehty, Teirikari kiittelee Markkinointiliiton tiedotteessa.

Ryhmä halusi yhdessä nostaa historiallisia mainoselokuvahelmiä esille, sillä ne ovat tärkeä muistutus siitä, miten legendaarisia brändejä on rakennettu. Tarinankerronta ja tunteet ovat klippien ydin ja nämä peruselementit ovat edelleen yhtä tärkeitä työkaluja brändien rakentamisessa. Vaikka kanavat ja välineet ovat kehittyneet ja muuttuneet, perusasiat hyvässä mainosfilmissä pätevät yhä, kerrotaan tiedotteessa.

"Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut."
MAINOS

– Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut. Filmejä kampanjaan ei olla valittu paremmuuden perusteella, vaan ennemminkin sen, kuvaavatko ne jollain kirkkaalla tavalla omaa aikaansa, kuvailee MARK Suomen Markkinointiliiton Sanna Laakkio.

– Kuluttajien käyttäytyminen kertoo mainostajille, että tulevaisuus on liikkuvassa kuvassa. Televisiosisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu lisääntyy. Televisioruudun äärellä vietetään aina vain enemmän aikaa. Suomalainen tuotanto-osaaminen on ollut ja on edelleen korkeatasoista ja kestää globaalinkin tarkastelun. Mainosfilmien historian kautta on helpompi ymmärtää liikkuvan kuvan mahdollisuuksia sekä roolia myynnin ja brändin kasvattajana, muistuttaa puolestaan Riikka-Maria Lemminki Marketing Finlandilta.

Listalle päätyivät seuraavat mainosfilmit:

Finnair Omena

Sunlight Tiskaaja

Flora

Paulig PR-Kultakuppi

Fazerin Sininen

Johnson Off

Valion Maitoa Maalta

TELE – Jos et sä soita

Fazer leipomoiden Oululainen

Gustav Pauligin Juhla-Mokka

Scan-Auton SAAB

Mallasjuoma

Katso kaikki filmit täältä.

MAINOS
MAINOS