Markkinointiliitto, Marketing Finland, Screenforce Finland ja Audiovisual Producers Finland päättivät yhdessä mainosalan konkarin, Pepe Teirikarin kanssa listata ikimuistoisimmat suomalaiset mainoselokuvat. Listalle päätyi lopulta kaksitoista mainosta.
Ensimmäinen suomalainen Elokuvateatterimainos tehtiin vuonna 1914, ja Teirikari liittyi tekijöihin vuonna 1966. Jossain vaiheessa hän huomasi, että kilpailuissa menestyneitä spotteja katosi, eikä kukaan tallentanut historiaa. Kansallinen Audiovisuaalinen Instituutti Kavi innostui Teirikarin kanssa digitalisoimaan mainosspotteja, ja näin saatiin synnytettyä satojen spottien arkisto ELONET-sivustolle.
– Seuraava vaihe oli pelastaa ja koota mahdollisimman suuri määrä Klaffi- ja Voitto-kilpailujen palkittuja. Kiitos tämän porukan tuen tuo homma on tehty, Teirikari kiittelee Markkinointiliiton tiedotteessa.
Ryhmä halusi yhdessä nostaa historiallisia mainoselokuvahelmiä esille, sillä ne ovat tärkeä muistutus siitä, miten legendaarisia brändejä on rakennettu. Tarinankerronta ja tunteet ovat klippien ydin ja nämä peruselementit ovat edelleen yhtä tärkeitä työkaluja brändien rakentamisessa. Vaikka kanavat ja välineet ovat kehittyneet ja muuttuneet, perusasiat hyvässä mainosfilmissä pätevät yhä, kerrotaan tiedotteessa.
"Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut."
– Filmien kautta voi pohtia, mikä on edelleen mainosfilmeissä ennallaan ja mikä on muuttunut. Filmejä kampanjaan ei olla valittu paremmuuden perusteella, vaan ennemminkin sen, kuvaavatko ne jollain kirkkaalla tavalla omaa aikaansa, kuvailee MARK Suomen Markkinointiliiton Sanna Laakkio.
– Kuluttajien käyttäytyminen kertoo mainostajille, että tulevaisuus on liikkuvassa kuvassa. Televisiosisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu lisääntyy. Televisioruudun äärellä vietetään aina vain enemmän aikaa. Suomalainen tuotanto-osaaminen on ollut ja on edelleen korkeatasoista ja kestää globaalinkin tarkastelun. Mainosfilmien historian kautta on helpompi ymmärtää liikkuvan kuvan mahdollisuuksia sekä roolia myynnin ja brändin kasvattajana, muistuttaa puolestaan Riikka-Maria Lemminki Marketing Finlandilta.
Finnair Omena
Sunlight Tiskaaja
Flora
Paulig PR-Kultakuppi
Fazerin Sininen
Johnson Off
Valion Maitoa Maalta
TELE – Jos et sä soita
Fazer leipomoiden Oululainen
Gustav Pauligin Juhla-Mokka
Scan-Auton SAAB
Mallasjuoma
Katso kaikki filmit täältä.