Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset ottavat nyt vähenevissä määrin käyttöön uusia tekoälytyökaluja. Sen sijaan jo käytössä olevien työkalujen käyttöä syvennetään, ja niitä sovelletaan uusiin tarkoituksiin. Tämä selviää markkinointiteknologiayritys Lianan alan ammattilaisille tekemästä kyselystä.
Viime vuoden elokuussa 45 prosenttia vastaajista kertoi ottavansa seuraavan 12 kuukauden aikana käyttöön uusia työkaluja. Elokuussa 2024 tämä osuus oli pudonnut 37 prosenttiin. Vastaavasti niiden vastaajien osuus, jotka kertovat käyttävänsä työkaluja samoihin tehtäviin mutta enemmän, on kasvanut samalla aikavälillä 21 prosentista 27 prosenttiin.
Liana on nyt vuoden ajan tehnyt kyselyjä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille tekoälyn käytöstä. Viimeisimmässä kyselyssä kysyttiin myös tekoälyn käytön eettisistä vaikutuksista. Lähes kolme neljästä vastaajasta oli huolissaan tekoälyn käytön eettisestä puolesta digitaalisten sisältöjen tuottamisessa.
Kuvamateriaalin tuottaminen tekoälytyökaluilla on vähentynyt. Elokuussa 2023 tekoälytyökaluilla kuvamateriaalia tuotti 16 prosenttia vastaajista, kun tänä vuonna vastaavaan aikaan osuus oli enää 11 prosenttia. Tekoälyn käyttö datan analysointiin on puolestaan vastaavalla aikavälillä lisääntynyt 7 prosentista 10 prosenttiin.
Vastauksia kyselyihin on kerätty elokuusta 2023 alkaen aina syyskuulle 2024.
Liana on saanut yli tuhat yksittäistä vastausta kyselyihin