Amanda Aho
Kolumni

MarkkinointiUutiset julkaistiin viikko sitten. Miten meillä menee?

27.1.2021 6:50
Iina Kansonen
Ensimmäisen viikon perusteella vaikuttaa siltä, että olemme onnistuneet luomaan kiinnostavaa sisältöä. Avausviikon aikana yli 10 000 ihmistä luki MarkkinointiUutisia, päätoimittaja Iina Kansonen kirjoittaa.

MarkkinointiUutisten julkaisutoiminta alkoi tasan viikko sitten. Iloksemme saimme huomata, että markkinointialan uusi media kiinnostaa ja puhuttaa monessa kanavassa. 

Halusimme nopean startin. Noin puolentoista kuukauden ajan ennen julkaisutoiminnan alkamista kyselimme markkinointialan ammattilaisilta, mitä he toivovat uudelta medialta. Saamamme palaute on ollut äärimmäisen arvokasta, ja sen perusteella aloimme suunnitella uutta mediaa.

Strategiamme on selkeä: teemme rohkeasti ja arkailematta, pyydämme palautetta, otamme siitä opiksemme – ja sitten teemme taas rohkeasti ja arkailematta. Tapa saattaa hirvittää niitä, jotka ovat tottuneet toimimaan vasta sitten, kun suunnitelma on viimeiseen saakka hiottu. Mutta me uskomme löytävämme oikean tekemisen tavan ja vastaavamme alan toiveisiin parhaiten tällä strategialla.  

Ethän ymmärrä väärin. Haluamme aivan ehdottomasti tehdä laadukasta journalismia ja tarjoilla sitä toimivalla saitilla. Mutta jos olisimme päättäneet lanseerata MarkkinointiUutiset sitten, kun kaikki on viimeistelty täydelliseksi, olisi koko media hyvinkin saattanut jäädä lanseeraamatta.

Kun julkaisutoimintamme alkoi viikko sitten, emme kuvitelleet olevamme sisällöllisesti tai teknisesti valmiita. Tiesimme kuitenkin olevamme valmiita siihen, että julkaisutoiminnan voi aloittaa ja tehdä eräänlaisen ennakkojulkaisun.

Termi on tuttu pelimaailmasta. Tässä tapauksessa tarkoitamme sillä käytännössä sitä, että muutoksia tapahtuu vielä. Emme ole valmiita. Nyt testataan, mikä toimii ja mikä ei. Sitä on mahdotonta tehdä, jos ei ole jotakin olemassa olevaa.

Meille kaikkein tärkein lanseeraustoimenpide on hyvä sisältö.

Meille kaikkein tärkein lanseeraustoimenpide on hyvä sisältö. Haluamme luoda sisältöä, joka kiinnostaa ja puhuttaa. Ensimmäisen viikon perusteella vaikuttaa siltä, että olemme onnistuneet siinä. Avausviikon aikana yli 10 000 ihmistä luki MarkkinointiUutisia. Keskimäärin vierailija luki kaksi artikkelia. 

Hyvä uutinen on myös se, että moni lukija palasi sivustollemme päivästä toiseen. Se viittaa siihen, että olemme matkalla kohti tärkeimpää tavoitettamme. Haluamme luoda uutispalvelun, joka on vierailemisen arvoinen joka päivä.

Seuraavaksi käymme läpi saamaamme palautetta. Se vie hetken, sillä sitä on tullut paljon. Palautteen perusteella pohdimme, millaisia muutoksia meidän on tarpeen sisällöllisesti ja teknisesti tehdä. Olemme pieni toimija, mikä asettaa tietenkin rajoitteita, mutta ennen kaikkea se mahdollistaa ketterän toiminnan ja nopean reagoinnin.

Uuden median lanseeraus ei ole meille yhden päivän, viikon tai kuukauden kampanja. Se on aikaa vievä toimenpide, jolle aiomme antaa aikaa. Aikaa tarvitsee myös lukijasuhteen muodostuminen. Se on tärkeä suhde, jossa luottamus rakennetaan hiljalleen. Niinhän ne sanovat, ettei Roomaakaan rakennettu päivässä.


MAINOS
MAINOS
MAINOS