Qatarissa järjestettävät futiksen MM-kisat ovat vaatineet tuhansia henkiä. Maassa sananvapaus ei toteudu, ja naisten ja siirtotyöläisten oikeuksia poljetaan. Kuolemanrangaistuksen voi saada esimerkiksi homoseksuaalisuudesta.
Uskomatonta kyllä, silti moni brändi on halukas sponsoroimaan MM-kisoja. Raha ja jalkapallohuuma siis polkevat surutta alleen ihmisoikeuksia ja -henkiä. Se ei tietenkään ole hyväksyttävää. Siksi olemme toimituksessa päättäneet, ettemme uutisoi Qatarin MM-kisojen aikana mitään niistä brändeistä, jotka sponsoroivat MM-kisoja.
Tämä on MarkkinointiUutisten kannanotto siihen, miten brändien tulisi käyttää vastuutaan.
Emme, vaikka Adidas lennättäisi lenkkarinsa kuuhun. Emme, vaikka Coca-Cola muuttaisi reseptiään. Emmekä silloinkaan, vaikka Qatar Airways koristaisi lentokoneidensa kyljet sateenkaarilipuilla. Markkinointitempaukset eivät koskaan ole ihmisoikeuksia tärkeämpiä asioita.
Tämä on MarkkinointiUutisten kannanotto siihen, miten brändien tulisi käyttää vastuutaan. Tiedämme hyvin, ettei päätöksemme mullista maailmaa. Mutta tiedämme senkin, että jos useampi media, brändi ja kuluttaja osallistuisi boikotointiin omalla tavallaan, voisi maailma vaikka vähän keikahtaakin.
Emme siis kirjoita sanaakaan seuraavista brändeistä 20.11.–18.12.2022:
- Qatarin MM-kisoja sponsoroivat brändit: Adidas, Coca-Cola Co, Hyundai-Kia, Visa, Qatar Airways, QatarEnergy & Wanda Commercial Properties
- Fifaa sponsoroivat brändit: Budweiser, McDonald’s, Crypto.com, Vivo, Byju’s Learning, Hisense & China Mengniu Dairy Company Limited, Pepsi Co:n omistama Frito-Lay