Digitaalisuus

MarkkinointiUutiset selvitti, mitä sosiaalisen median kanavia suomalaiset käyttävät päivittäin

6.9.2021 10:30
Toni Rajamäki
IROResearchin toteuttaman tutkimuksen mukaan perinteisimmät somealustat ovat pitäneet pintansa.

Sosiaalisen median kanavien määrä kasvaa koko ajan, mutta vanhat suosikit näyttävät säilyttävän asemansa Suomessa. Asia selviää MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Tutkimuksessa selvitettiin, mitä somekanavia suomalaiset käyttävät päivittäin. Perinteisimmät kanavat, kuten WhatsApp, Facebook, Instagram ja YouTube, ovat yhä odotetusti kärkipaikoilla, eivätkä uudemmat palvelut, kuten TikTok ja Snapchat, ole vielä lähelläkään kärkipäätä.

Suomessa käytetään päivittäin eniten viestintäpalvelu WhatsAppia, joka on ollut kärjessä jo vuosien ajan. IROResearchin kyselyyn vastanneista 72 prosenttia käyttää WhatsAppia päivittäin. Facebook vie kakkossijan 54 prosentillaan, Instagram kolmossijan 34 prosentillaan ja YouTube nelossijan 29 prosentillaan.


Neljän kärki on omassa kastissaan, sillä viidennellä sijalla olevaa Twitteriä käyttää päivittäin vain 11 prosenttia. Twitterin lukema on yllättävä, sillä kyseessä on perinteinen, paljon huomiota saava alusta, jota pidetään “yhtenä suurista”.

Twitterin sijoitus on laskemassa pikkuhiljaa, sillä uudemmat, nuorison suosiossa olevat kanavat tekevät vahvaa nousua. TikTokia käyttää Suomessa päivittäin kuusi prosenttia, mutta kiinalaispalvelu on tällä hetkellä maailman ladatuin sovellus. TikTokin kasvun odotetaan jatkuvan vahvana vielä pitkään. Myös Snapchat ottaa Twitteriä kiinni, sillä kuva- ja videopalvelu on toistuvasti maailman ladatuimpien sovellusten joukossa – toisin kuin Twitter.

Myös Pinterest ja LinkedIn kuuluvat perinteisiin alustoihin, mutta ne eivät kasva samaa vauhtia kuin nuorison suosimat TikTok ja Snapchat. LinkedIniä käyttää kahdeksan prosenttia suomalaisista päivittäin, kun taas Pinterestiä viisi prosenttia.

MarkkinointiUutiset otti kyselyyn mukaan myös äänisovellus Clubhousen, jota käytetään virtuaalisiin keskustelutapahtumiin. Clubhouse keräsi viime talvena paljon huomiota Suomessa, mutta sovellus ei ole ainakaan vielä kovassa päivittäisessä käytössä. Tuhannesta vastaajasta vain yksi kertoi käyttävänsä kanavaa päivittäin.

Kaikista vastaajista 90 prosenttia käyttää jotain somekanavaa päivittäin.


Naiset käyttävät somea miehiä ahkerammin

IROResearchin kyselystä selviää myös miesten ja naisten välisiä eroja päivittäisessä somen käytössä. Suomessa on helppo huomata myös maailmalla todettuja trendejä, kuten se, että naiset käyttävät somea enemmän kuin miehet.

Tutkimuksen mukaan suomalaisnaisista 93 prosenttia käyttää jotain somekanavaa päivittäin. Miesten lukema on 87 prosenttia.

Eroa löytyy myös somepalveluiden käytön välillä. Naiset käyttävät miehiä enemmän Facebookia, Instagramia, WhatsAppia, TikTokia, Snapchatia ja Pinterestiä. Selkeimmät erot syntyvät Snapchatin ja Pinterestin kohdalla, sillä naisten lukema on Snapchatin kohdalla lähes kolme kertaa suurempi kuin miesten ja Pinterestin kohdalla neljä kertaa suurempi.

Miehet käyttävät naisia enemmän puolestaan Twitteriä, LinkedIniä ja YouTubea.

Sukupuolten ohella isoja eroavaisuuksia löytyy myös ikäluokkien välillä: 18–24-vuotiaat käyttävät eniten lähes jokaista somekanavaa. Erot ovat suurimpia luonnollisesti TikTokin ja Snapchatin kohdalla.

18–24-vuotiaat eivät ole kuitenkaan suurin päivittäinen käyttäjäryhmä Facebookissa ja LinkedInissa. Ikäluokasta vain 41 prosenttia käyttää Facebookia päivittäin, kun taas suurimmasta ryhmästä, 35–44-vuotiaista, jopa 70 prosenttia käyttää palvelua päivittäin. LinkedInissa suurin päivittäinen käyttäjäryhmä on 35–44-vuotiaat 17 prosentin lukemalla.

IROResearchin tutkimuksessa kysyttiin myös vastaajien taustoja, kuten esimerkiksi talouden tuloja. Tulokset ovat hyvin odotettuja, sillä vuodessa 30 000 euroa tai vähemmän tienaavat taloudet käyttävät eniten TikTokia, Snapchatia ja YouTubea. Parhaiten ansaitseva ryhmä, vuodessa yli 70 000 euroa tienaavat taloudet ottavat kärkisijan Twitterin ja LinkedInin käytössä.


Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 17.–25.8.2021. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.


Lue myös:

Suomalaisista 61 prosenttia ei ole tehnyt ostopäätöstä somemainoksen perusteella – TikTokin käyttäjät erottuvat tilastossa edukseen

Netflix on yhä suomalaisten suosikki rajusti kasvaneessa suoratoistopalvelumarkkinassa – näin paljon kuluttajat ovat valmiita maksamaan suoratoistopalveluista

MAINOS
MAINOS
MAINOS